Be yourself. Everyone else is already taken

— Oscar Wilde 1854 – 1900”

‘Doen wie je bent’ kan je het best begrijpen in tegenstelling tot ‘doen wat je kan’. Beide zijn waardevol en vandaag de dag aanwezig op de arbeidsmarkt en soms zelfs binnen hetzelfde individu. Door ze ten opzichte van elkaar te definiëren, winnen we in helderheid en herkenbaarheid. Binnen je self-marketing zetten we de schuivers tussen “doen wie je bent” en “doen wat je kan” als vertrekpunt liever in de linker kolom, zonder toegang te verliezen tot de rechter kolom.

Doen wie je bent

  • Identiteit
  • Talenten
  • Jezelf
  • Zingeving

Doen wat je kan

  • Beroep
  • Competenties
  • Markt
  • Winst

“Doen wie je bent” vertrekt van jouw volledige identiteit, en niet enkel van je beroep.

Wanneer je doet wie je bent, leg je jouw volledige “zijn” in de schaal. En niet enkel de kwaliteiten die horen bij je professionele rol. Door liefdevol te aanvaarden wat je mogelijkheden en beperkingen zijn, je waarden en overtuiging, je verleden en je toekomst, je teleurstellingen en je dromen zet je jouw innerlijk kompas aan het stuur en creëer je een gunstige ontwikkelingsruimte. Een ruimte om te werken vanuit je identiteit gestuurd door je innerlijk kompas waarin jouw energie stroomt en jij jouw bijdrage moeiteloos realiseert. In tegenstelling tot het dwangmatig maximaliseren van je inspanningen in je professionele rol. Zonder te vechten met of tegen jezelf en de buitenwereld.

“Doen wie je bent” is gebaseerd op je talenten, en niet op je competenties.

Klassiek loopbaanadvies zal eerder kijken naar wat je kan en waar de markt bereid is je voor te betalen. Terwijl de talentbenadering kijkt naar wat je automatisch doet, zonder al te veel inspanningen en waar je bovendien energie van krijgt en plezier aan beleeft. Met andere woorden, door talenten centraal te stellen, gun je jezelf een activiteit waarin je energie stroomt en die aansluit bij hoe jij in het leven staat. En niet enkel bij je vaardigheden en competenties.

“Doen wie je bent” vertrekt in de eerste plaats van jezelf en pas dan van de markt.

Daarom vertrekt self-marketing steeds van een gezonde zelfreflectie, en pas later wordt de marktanalyse toegevoegd. Want het gaat niet over jezelf veranderen in functie van de markt. Maar wel over het benaderen van jouw markt in functie van wie jij bent.

“Doen wie je bent” wordt sterk gestuurd door zingeving, en niet uitsluitend door winst.

Iedereen heeft een inkomen nodig om te leven. En liefst een fatsoenlijk inkomen om goed te leven. Hoe je dat ook invult. Daar bestaat geen discussie over. Maar elke mens heeft ook behoefte aan zingeving. De één al wat meer dan de ander zal je denken, maar ieder op zijn manier herkent deze behoefte en zal deze op zijn manier vervullen. Zonder de behoefte aan een inkomen in gevaar te brengen. Bij “doen wie je bent” grijpen we de zingevingsvraag vast en gaan we er bewust mee aan de slag. Het is een centraal en sturend gegeven dat evenwaardig samengaat met de inkomensvraag. En geen bijkomend verschijnsel.

Doe je reeds wie je bent? Dan vind je in self-marketing de juiste manier om het te blijven doen en je op die manier in de markt te zetten. Doe je nog niet wie je bent? Dan kan self-marketing je ertoe brengen. Het is een methode die je een authentiek merk bezorgt omdat je jezelf (her)ontdekt en ontwikkelt als een merk, trouw aan wie je bent, wat je doet, voor wie, hoe je het doet, waarom en waartoe.

Wil je je graag laten leiden door het boek “Doen wie je bent. Self-marketing voor solo-ondernemers”? Dan wens ik je er veel plezier en succes mee. Geloof je dat persoonlijke coaching of een groepsdynamiek meer voor je kunnen betekenen, dan bespreek ik graag hoe we kunnen samenwerken.

doen-wie-je-bent