Duizendmaal sorry.

Hoeveel keer per week zeg jij sorry? Of moet ik vragen, hoeveel keer per dag? En is dit telkens even terecht? En welk resultaat leveren die talrijke sorry’s jou op? Gelukkig niet iedereen, maar velen onder ons hebben de gewoonte zich automatisch en veel te snel te verontschuldigen. Wel, dit is een pleidooi voor het stoppen om je voor alles te verontschuldigen. Omdat die lichtzinnige excuses je echte excuses (wanneer je ze echt nodig hebt) ontkrachten. En bovendien verzwakt het je positie en tast het je geloofwaardigheid aan.

Een welgemeende sorry is op zijn plaats wanneer je iets fout doet waar iemand nadeel door ondervindt. Bijvoorbeeld:

  • het missen van een deadline
  • te laat komen op een afspraak
  • per vergissing cc ipv bcc gebruiken in je nieuwsbrief programma
  • het niet nakomen van een gemaakte afspraak

Heb je het geluk dat iemand hierover met jou communiceert, dan kan je dit gebruiken als een leerervaring om het probleem in de toekomst te vermijden. En bedenk goed, de klager is belangrijker dan het probleem. Problemen oplossen, dat doen we automatisch, maar aandacht hebben voor de klager, dat durven we al eens over het hoofd te zien.

We zeggen geen sorry voor zaken die geen problemen veroorzaken of waar je geen controle over hebt. Zoals bijvoorbeeld:

  •  een standpunt waarin je gelooft maar waarin je verschilt van je gesprekspartner
  •  informatie die je deelt omdat je ondervonden hebt dat die zinvol is (niet voor iedereen, maar zeker voor een bepaalde selectie).
  • dat je nog niet eerder op de dag belde
  • dat je computer crashte tijdens het weekend en je nieuwsbrief daardoor een halve dag later kwam
  • dat je tekst langer uitvalt omdat het niet haalbaar is al die informatie op een gestructureerde maar kortere manier te communiceren
  • hoe je website eruitziet of de frequentie van je updates
  • dat je afbeeldingen misschien wel beter kunnen
  • dat je niet vertegenwoordigd wordt door een galerij
  • dat je recent geen webpost meer publiceerde

Wanneer zulke dingen zich voordoen, is dat niet prettig en zou je het natuurlijk liever anders hebben. Het is vervelend en je hoopt dat je niemand teleurstelt. Wat te doen in plaats van die evidente verontschuldiging? Communiceren over je verbetering, over je vooruitgang levert jou en je gesprekspartner een pak meer op.

Bijvoorbeeld:

  • Mijn website is toe aan een update, maar ik ben momenteel volop de richting aan het evalueren waar ik naartoe wil.
  • De beelden tonen mijn realisaties niet in hun volle potentieel, dus ben ik momenteel een cursus fotografie aan het volgen om hier verbetering in te brengen.
  • Ik heb op dit ogenblik geen galerijvertegenwoordiging, maar sta altijd open voor een goede match.

Dit toont dat je je bewust bent van je stand van zaken en dat je actie onderneemt ter verbetering. Dit is een veel krachtiger signaal dan uitsluitend te verontschuldigen. In plaats van jezelf te ontkrachten en je geloofwaardigheid op het spel te zetten, toon je de actieve stappen die je zet op weg naar vooruitgang.

Maar die verontschuldigingen, die richten we ook vaak tot onszelf, niet? Want zijn we niet het beste in het zelf aannemen van onze eigen excuses?

Heb jij bijvoorbeeld een groot doel (of noem je het je droom?) waar je werk van wil maken? En ben je er ook daadwerkelijk mee bezig? Ja? Fantastisch! Neen? Wat zijn je verklaringen (of zijn het eerder excuses)? Wacht je de ideale omstandigheden af? Heb je eerst nog meer financiële reserves op te bouwen? Of eerst je time management te verbeteren? Of eerst nog beter te worden in je vak? Of nog bijscholing te volgen? Wat zijn jouw excuses hierin? Of zijn het verbeteringen die je kan communiceren? Goed om het verschil tussen beide te identificeren en even in vraag te stellen.

En natuurlijk zouden we het liefst van al nooit een goede reden hebben om sorry te moeten zeggen. Niet tegen onszelf en niet tegen anderen. Wel, dan kunnen we onze praktijk best non-stop verbeteren. Op die manier zullen er niet veel sorry’s meer aan te pas komen.

Waarvoor zeg jij sorry? Of waarvoor niet?

De Hopi-maskers opgesteld in het veilinghuis te Parijs vlak voor de verkoop vorige week.Deze maskers bezitten een bijzondere spirituele betekenis voor de Hopi-indianen. Ze geloven dat ze de geesten herbergen van de goddelijke boodschappers. Alleen een stamlid is gerechtigd deze heilige objecten te bewaren. Deze maskers hadden nooit de stam mogen verlaten. De veiling van de 70 stukken heeft in totaal ruim 900.000€ opgeleverd, maar geen sorry, noch van de verkopers, noch van de kopers, noch van de ontheemders. Foto: John Schults/Reuters

1 reactie op “Duizendmaal sorry.

  1. […] wat je leerde uit eerder werk en hoe je dit toepaste in recenter werk. Want al die lichtzinnige excuses ontkrachten je echte excuses (wanneer je ze echt nodig hebt). En bovendien verzwakt het je positie […]

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *