Het verschil

Het verschil maken. Groot of klein. Daar doen we het voor, toch? Wanneer je doorvraagt naar de motivatie van nogal wat creatieve ondernemers, is dit een overtuiging die vaak ter sprake komt. We willen het verschil maken door te doen waar we goed in zijn.

Toen ik nog in de reclame werkte, snakte ik echt naar zinvolle professionele activiteiten. De afgelopen twee jaar als self-marketing coach kom ik gelukkig een stuk dichter in de buurt. Gelukkig maakt het hier vandaag nog maar weinig uit of je een man of vrouw bent. Jouw talent, veel werklust en wat ondersteuning zijn vaak voldoende om je doel om te zetten in een plan en het te realiseren.

Maar dat is niet altijd zo geweest. In de 20ste eeuw werkte de geniale Marthe Donas, de eerste vrouwelijke abstracte schilder in België gedurende een zekere tijd onder een pseudoniem. Voor vrouwelijke artiesten was het lang niet overal eenvoudig. Toch waren sommigen vast net zo getalenteerd als de grote meesters. Denk maar aan het vermoeden dat dochter Maria Vermeer een stuk van haar vaders oeuvre zou geschilderd hebben. Het zeventiende eeuwse Nederland is in dat opzicht enorm verschillend van de huidige kunstmarkt in Brazilië. Daar waar internationaal de vrouwelijke kunstenaars achterop hinken, heerst er in Brazilië een vrouwelijke dominantie. Het is nog een recent gegeven, maar een prachtig signaal naar de rest van de kunstwereld. Er worden verschillende verklaringen geopperd.

  1. De artiesten reisden naar het buitenland en zorgden voor innovatie in hun thuismarkt.
  2. Ze participeerden niet alleen aan de kunstwereld, ze creëerden ook nieuwe kunststromingen.
  3. In de Latijns-Amerikaanse cultuur maakt kunst deel uit van het vakmanschap, wat in realiteit eigenlijk het terrein is van de vrouw, dus lang leve het “vakvrouwschap”.
  4. Tussen 1945 en ‘64 kende het land een economische boom.
  5. Tot de jaren ‘70 ontbrak er een professioneel galerijcircuit en museumwereld zodat de vrouwelijke kunstenaars in hun groei niet gehinderd werden door vervelende bureaucratie en mannelijke hiërarchie.
  6. Een flink stuk van de top kunstdealers is vandaag vrouw in Brazilië.

LygiaClark

Lygia Clark, Contra Relevo (Objecto N. 7), 1959

BeatrizMilhazesBeatriz Milhazes, Meu Limão, 2000

En nog meer goed nieuws uit het Westen. 75% van de Amerikaanse kiezers vindt een vrouw geschikt als presidentskandidaat. So you go Hillary. Allemaal goed en wel, maar als we naar een andere kant van de wereld kijken, is het toch wel eventjes andere koek.

Recent ontmoette ik Marleen Temmerman en las ik haar boek “Mama Daktari, gynaecologe in Afrika”. En ik moet bekennen, het greep me naar de keel. Wij vinden het vandaag vanzelfsprekend dat we zelf beslissen of, wanneer, hoe, met wie en hoeveel kinderen we maken en grootbrengen. Maar dit is nog steeds een universeel recht dat niet overal geldt. Dus Ziezo. Het is beslist. Dit is het project waar ik aan zal participeren om een verschil te maken dat veel verder reikt dan het verschil dat ik doorgaans maak. Volgende week nog even mijn aanbeveling bespreken met een specialist en begin oktober stel ik Marleen en haar team haar self-marketing plan voor om haar als merk in te zetten in hun broodnodige fondsenwerving. En wie niet kan wachten, steunen kan je nu al hier.

Wat kan jouw bijdrage zijn om een groter verschil te maken? Bedenk dat elk initiatief dat jouw steun waard is, geholpen is met bijvoorbeeld fotografie, professionele meertalige teksten, webdesign- en development, ontwerp en productiebegeleiding, een sterk idee of concept, een evenement, extra ambassadeurs, juridisch advies, coaching en begeleiding, illustraties, merknamen en logo’s, strategische aanbevelingen, technische ondersteuning, storytelling, interviews, webfilms, motion graphics, marketing specialisten, HR advies en zo veel meer. Kies je initiatief zorgvuldig. Zorg dat het je persoonlijk motiveert en dat het past bij jouw verhaal.

Bronnen:

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *