Hoe buig je negatieve feedback om in positieve feedback?

Sommigen houden ervan, anderen gruwelen ervan. Feedback, evaluaties, commentaar, ongevraagd advies en ga zo maar door. Ik kan me voorstellen dat sommigen van jullie hierbij net iets dieper ademhalen en de wenkbrauwen optrekken. Terwijl anderen hun rug rechten en hoofd geïnteresseerd dichter bij het scherm brengen.

Feedback wordt vaak als vervelend of lastig ervaren. Het is natuurlijk niet altijd leuk als iemand over jou of je werk “oordeelt” en dat dan nog uitspreekt ook. Hoe durft die! Maar je helpt jou (en je team) geen stap vooruit door defensief te reageren. Ook niet door de feedback te negeren en er vervolgens met anderen over te praten. Neem even diep adem, spreek voor jezelf uit dat je feedback krijgt en volg onderstaande tips om elke vorm van feedback om te zetten naar positieve feedback:

  1. Reageer eerlijk, deel je meningen en je gevoelens met de persoon van wie je de feedback krijgt. Op die manier hou je de interactie tussen jullie en is er geen aanleiding tot onduidelijkheid, verwarring met mogelijks achterklap tot gevolg.
  2. Ontvang elke vorm van feedback op een open manier, zonder te oordelen. Een beetje alsof je er ook werkelijk op zat te wachten. Ook al is dat niet zo. Gebruik wat er zinvol aan is, en de rest leg je naast je neer. Misschien dat het op een later moment wel nog zinvol wordt. En zoniet, ook goed.
  3. Volgt je gesprekspartner deze tips niet, besef dan dat één van jullie de verstandigste dient te zijn en jij die rol met trots opneemt.
  4. Door zelf naar constructieve feedback te vragen op een duidelijk gekozen moment. Of door voortdurend meningen en actiepunten af te toetsen binnen een samenwerking.

Slaag je hier niet in, dan riskeer je dat de mensen stoppen met eerlijk zijn en mis jij een hoop info die je praktijk vooruit kan helpen. En bestaat bovendien de kans dat je voeling verliest met de realiteit. We hebben nu eenmaal andere mensen nodig om de waarheid te kennen. Als freelancer of solo-ondernemer lokt de “isolatie” valkuil voortdurend, dus ga die bewust uit de weg.

Feedback hoeft geen conflict te zijn. Dat wordt het zelden voor mij. Ik hou van feedback. Zowel om te geven als om te krijgen. Zo leerde ik de afgelopen week:

  • veel uit een duidelijke feedbacksessie met iemand die erg veel ervaring heeft met het geven van workshops. Op hun uitnodiging ben ik mijn aanpak voor de groepssessie van mijn self-marketing workshop gaan voorstellen. Binnen deze open relatie heb ik bijzonder nuttige en bruikbare feedback gekregen. Inzichten waar ik zelf nooit toe zou komen. Die bovendien mogelijkheden en opportuniteiten aanwijzen. Heerlijk toch?
  • dat een samenwerking vaak ook het cadeau van de voortdurende feedback inhoudt. Ik vond het heerlijk een dagje een concept uit te werken met een bevriende coach. Wat een verschil met thuis alleen aan het werk waar je vaak uitsluitend je zelfkritiek hebt om je te sturen!
  • dat feedback in twee richtingen de interessantste is. Uit een interactie over time management en workflow met een bevriende lezer en blogger, leerde ik nieuwe inzichten en tools kennen. Het voegde iets toe en het gaf me tegelijk ook bevestiging.

Eerder in mijn jobs bij creatieve agentschappen leerde ik:

  • dat feedback vragen vooraleer je klant je die ongevraagd geeft een bijzonder goede manier is om aan klantenbinding te doen.
  • de vuistregel “Tell the bad news, write the good news!”

Ik moedig iedereen aan zelf op zoek te gaan naar feedback. De ervaring zal er alleen maar positiever op worden. En dan kunnen we ons lijstje van wie we allemaal wel eens de schuld durven te geven van alles wat mis loopt opbergen. Want daar springen we meteen over, tenminste als we uit de feedback actiepunten distilleren om ook daadwerkelijk verbetering te realiseren in onze werkpraktijk.

De Amerikaanse schilder Mark Dutcher maakt van zijn atelier een non-stop open atelier door voortdurend met +5000 facebook vrienden in communicatie te gaan over zijn werk en praktijk. Op een erg authentieke manier, ook wel kwetsbaar, want hij deelt ontzettend veel werkgerelateerde gedachten. Hij spreekt die facebook vrienden toe op een manier dat ze zich individueel aangesproken voelen. Een prachtige manier natuurlijk om in contact te blijven met je vakgebied, je doelgroepen en om aan self-marketing & zelfontwikkeling te doen in één adem.

Bezorg me gerust jullie feedback op deze blogpost, andere blogposts of mijn aanbod. Willen jullie graag mijn feedback op iets specifiek, stuur me dan een mailtje met je specifieke feedbackvraag en volledige contactgegevens en je mag mijn antwoord verwachten.

MarkDutcher_portretMarkDutcher_Ghost_2013

Mark Dutcher, “Ghost”- 2013, olie & houtskool op doek, 106 x 92 cm, C24 Gallery, New York

Bronnen:

 

2 reacties op “Hoe buig je negatieve feedback om in positieve feedback?

    1. Dank je wel An voor de zinvolle aanvulling.

Laat een reactie achter op Anoniem Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *