Hoe loopt het?

Hoe loopt het?

VincentVanGogh_DeAardappeleters, 1885

Dit moet zowat de meest gestelde vraag zijn aan iedere creatieve ondernemer. Samen met “waar ben je zoal mee bezig de laatste tijd?” Deze vraag krijgen we dan telkens opnieuw voorgeschoteld in gezelschap van vrienden, familie, klanten, partners, en zo meer. Wat tof is, want we kunnen dit alleen maar beschouwen als een teken van interesse. En wat antwoorden we dan meestal? Super! Wat anders? Of niet?

Dit houdt meestal weinig rekening met hoe we ons voelen op dat moment. Soms zijn we super enthousiast over recente ontwikkelingen. Maar soms zijn we erg onzeker en twijfelachtig. Of misschien zelfs een beetje verveeld over de gang van zaken. Hoe open en eerlijk kunnen we hierin zijn?

Ons antwoord kan het beste afgestemd zijn op de gesprekspartner en de toehoorders. Dus is het altijd goed stil te staan bij het effect dat we graag bekomen bij hen. Wensen we hun advies als ervaringsdeskundige? Hun kritische feedback? Of willen we liever gewoon een positieve indruk nalaten? Of zijn we eigenlijk op zoek naar een aanmoediging bij een vertrouwenspersoon?

In het artikel “How are things going? Every Entrepreneur’s Least Favorite Question” op de Harvard Business Review blog schrijft Kathryn Minshew over 4 manieren om deze vraag te beantwoorden zodat het tot een leerrijk en constructief gesprek leidt.

1. Bespreek 2 recente verwezenlijkingen. Meestal wil je jouw gesprekspartner meegeven dat het goed gaat. Niet gewoon goed, maar dat je knappe dingen aan het realiseren bent. Dan is het goed een tweetal recente projecten toe te lichten. Waarom twee? Wel, omdat eentje wat mager is en je gesprekspartner dan het gevoel krijgt dat hij daar enorm van onder de indruk moet zijn. Meer dan twee kan dan weer stoeferig klinken of vervelend worden. Bvb. “Het loopt prima. Ik heb net een tentoonstellingsovereenkomst afgesloten met galerij X voor periode Y en ondertussen ben ik een nieuw thema grondig aan het exploreren”. Zo laat je je gesprekspartner de keuze over welk van de twee onderwerpen hij graag verder praat.

2. Bespreek 1 probleem waar je momenteel op werkt. Dit is vooral handig wanneer je praat met mensen die je verwezenlijkingen volgen en kunnen optreden als matchmaker. Delen wat je volgende challenge wordt, klinkt trouwens altijd goed. Bvb. “Ik ben tevreden, het gaat goed. We hebben zonet een sterk dossier ingediend voor een erg interessante competitie en zijn volop bezig het project team samen te stellen”. Beter nog, is er een zinvolle vraag in te verwerken zoals: “We zijn in afwachting van de finale beslissing van een erg interessante opdracht waarvoor we een sterk dossier indienden en voor de samenstelling van ons project team zijn we op zoek naar straffe designers. Waarbij ik me afvraag of we voor ervaring of jong talent moeten kiezen” Op die manier geef je je gesprekspartner de kans om suggesties te geven en zich zinvol en gerespecteerd te voelen. En bovendien krijg je hopelijk interessante tips of introducties tot talenten die je anders niet zou leren kennen. Je zal vaak versteld staan uit welke hoek die komen.

3. Bespreek het verschil tussen nu en 3 of 6 maanden geleden. Dit is een toffe manier om bij te praten met mensen die je positief genegen zijn en je een hele poos niet meer hebt gesproken. Dus zet even een stapje terug  in de tijd en bedenk hoe je geëvolueerd bent sinds jullie laatste ontmoeting. Bvb. “Waar ik de laatste keer heel diep in de researchfase zat voor mijn nieuw boek, heb ik ondertussen een geïnteresseerde uitgever gevonden en ben ik volop aan het schrijven om tegen volgende maand mijn eerste versie klaar te hebben”. Het grote voordeel hiervan is dat je de perceptie van je gesprekspartner netjes kan bijsturen en je de deur open zet naar bemoedigende feedback.

4. Vraag om advies. En dat vooral wanneer je in gesprek geraakt met iemand op wiens advies je eigenlijk net zat te wachten. Dan vraag je daar niet meteen ter plaatse naar. Neen, het is beter de juiste omstandigheden daarvoor te creëeren. Dus je geeft best eerst een korte update en vul dan aan met de vraag of je zijn advies misschien eens kan inroepen over een specifiek onderwerp. Bvb. “Het gaat prima, ondertussen heb ik interessante partnerships gevonden en uitgewerkt. Maar ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik die gezamenlijke projecten het best evalueer met die partijen. En dat is iets waar jij toch een goede aanpak voor had, niet? Zou je het zien zitten me daar op een gepast moment wat rond te adviseren?” In veel gevallen zal je gesprekspartner “nu” als het gepaste moment beschouwen en alvast eerste inzichten delen. Maar wil die dat niet, dan heeft die de kans je enkele ontmoetingsdata per mail te vragen en hier tijd voor te maken wanneer het jullie beide past. En bovendien krijg je dan vast grondiger informatie doorgespeeld.

Als CEO van je bedrijvigheidje is het onmogelijk in een kort gesprek luchtig samen te vatten hoe het loopt. Maar veel zinvoller is de vraag om te zetten in een positieve informatieuitwisseling over wat je momenteel doet en hoe je dat aanpakt. Ook hier is voorbereiding alles. Heb je enkele netwerkmomenten gepland, bereid enkele antwoorden voor (die je regelmatig bijwerkt) zodat je dergelijke gesprekken kan sturen in een richting die voor jou het meest vruchtbaar is.

Terwijl ik dit schrijf, blijf ik me afvragen wat Vincent Van Gogh (1853 – 1890) zou geantwoord hebben op deze vraag. Er verliepen maar drie jaar tussen zijn zwaarmoedige “De aardappeleters (1885)” en de kleurenexplosie in het zuidelijke Arles (1888). Van Gogh produceerde al zijn werk in slechts tien jaar, voordat hij begon te lijden aan een zenuwziekte en, naar men algemeen aanneemt, zelfmoord pleegde. Hieronder een poging tot een korte omschrijving van zijn levenspad aan de hand van een reeks kernwoorden. Kunsthandelaar in London en Parijs, leraar in Engeland, boekhandel Dordrecht, lekenprediker onder de mijnwerkers in de Borinage, gestart als kunstenaar in Brussel, tekende voor tijdschriften, 3 maanden academie Antwerpen, schilderde 2 jaar in Parijs, woonde enkele maanden samen met Paul Gauguin en verloor een oor, 1889 zonnebloemen, opgenomen met zenuwinzinkingen in een instelling in Saint-Rémy-de-Provence, enige verkochte schilderij tijdens zijn leven in zijn laatste levensjaar, overlijdt aan interne bloedingen als gevolg van een kogel in de borst in Auvers eind juli 1890.

Wat moet hij die vraag verafschuwd hebben als je het mij vraagt.

De Aardappeleters, 1885, olieverf op doek, 82 x 114 cm, Van Gogh Museum, Amsterdam, Nederland.

Vaas met 12 zonnebloemen, 1888, olieverf op doek, 91 x 72 cm

 zelfportret, 1887, olieverf op doek, 42 x 33,7 cm

 



No Comments

Post A Comment