Interessant

“Attention is the rarest and purest form of generosity” (Simone Weil 1909 - 1943)

— Interessant

Hoe vaak maak jij de reactie “hm, interessant” wanneer je iemand (voor het eerst) ontmoet? En je dan snel iets neerkrabbelt. Een gedachte, een smaak, een vraag, een beeld, een gevoel of een ervaring die je je niet wil laten ontglippen? Ik prijs mezelf gelukkig en heb dit voortdurend. Gewoon, omdat mijn klanten stuk voor stuk creatieve denkers en/of makers zijn, die kritisch observeren en vastberaden zijn iets positiefs toe te voegen aan hun omgeving.

Te talrijk om op te sommen, maar enkele cadeautjes die ik recent kreeg zijn:

  • De uitspraak “toeval zit niet op het internet “ en “op het kerkhof ligt veel spijt”.
  • De uitnodiging tot veelvuldig “DOE GEWOON JA!”.
  • Het advies verandering te oefenen, als een spel.
  • Het voorbeeld op een rustige plek in de natuur te wonen.
  • De poging de werkelijkheid met woorden achterna te hollen.

Wanneer ik dan op een netwerkevent verschijn, betrap ik me wel eens op een vergelijkbare kritische geest. Wordt dit wel interessant? Zou ik intussen niet beter andere dingen doen? Zal ik toffe mensen ontmoeten? Hoe komt het dat dit zo onpraktisch is opgesteld? Hoe lang zal ik hier blijven? En telkens opnieuw verbaas ik mezelf met interessante ontmoetingen. Gewoon, uit pure oprechte interesse.

 

“Attention is the rarest and purest form of generosity” (Simone Weil 1909 – 1943)

 

Dus als je de volgende keer met iemand praat. Doe dat dan aandachtig. Luister, observeer, laat je lichaam en gelaatsuitdrukking verklappen hoe je denkt en wat je voelt. Onderbreek niet voortdurend, laat de mensen uitspreken. Wees positief, aanmoedigend. Deel wat je denkt. Kijk niet voortdurend over de schouder (of hoofd in mijn geval) van je gesprekpartner. En weet je, rond gewoon beleefd af wanneer het gesprek ten einde is. En je zal zien, veel van die gesprekken zullen een pak interessanter blijken.

Wat ik me afvraag. Hoe gek ben jij op je opdrachtgever(s), publiek, klanten? Hoe gekker, hoe beter lijkt me. Wat is jouw ervaring? Of ben ik de enige gelukzak met zulke inspirerende en motiverende klanten?



No Comments

Post A Comment