Pro of amateur?

Pro of amateur?

DavidBowie@IggyPop

De afgelopen dagen had ik een prima planning met een variatie aan taken die ik doorgaans met plezier en daadkracht aanpak. En ondertussen gebeurde er vanalles en niks. Zoals altijd is er altijd wel iets aan de hand. Maar deze keer dwarsboomde het werkelijk mijn productiviteit. En toen ik vandaag ging zitten voor het schrijven van mijn blogpost, ging ik op veel plaatsen neuzen en snuisteren, maar kon het juiste onderwerp niet op de kop tikken. Nul Focus. Nul inspiratie.

Wat me bij die fameuze quote van Chuck Close (°1940) bracht:

“Inspiration is for amateurs, the rest of us just show up and get to work.”

En na wat heen en weer geblader door mijn aantekeningen in “Manage your day-to-day, build your routine, find your focus & sharpen your creative mind” zat mijn onderwerp klaar in mijn hoofd. Met dank aan de bijdrage van Mark McGuinness over hoe we op een constructieve manier met onze beperkingen kunnen omgaan in “Getting unstuck”.

  • Inspiratie op: Wanneer herhaaldelijke pogingen niks opbrengen, zit er niks anders op dan het project links te laten liggen. Voor zo lang als mogelijk. En het pas terug op te pakken na een gezonde pauze waarin je je op iets anders kon focussen. Liefst een zo verschillend mogelijk project. Op die manier laat je je onderbewustzijn aan je gepauzeerde project werken, waar je nadien de vruchten van kan plukken.
  • Emotionele beperkingen: geef jezelf de toelating om in je werk (waar je als creatief wellicht je ziel in bloot legt) uit te drukken wat er bovenkomt. Wat dat ook is. Desnoods doe je het eerst in een trial/first draft versie die je privé houdt, om vervolgens naar een publieke versie te gaan wanneer je gewend bent aan het idee en de bijhorende emoties.
  • Gemengde motivatie: je hebt je intrinsieke motivatie voor je vak of medium en je extrinsieke motivaties zoals status, reputatie en verloning. Eens een deal voor een samenwerking rond is, leg dan al je gedachten m.b.t. beloning en reputatie naast je neer en focus uitsluitend op de intrinsieke motivatie van je opdracht. Als het mogelijk is, kan het helpen je zakelijke en creatieve kant ook qua plaats van elkaar te scheiden. Je studio/atelier voor je werk en je meeting room/keukentafel/bureau voor je besprekingen. Kies duidelijk met welke motivatie je waar en wanneer aan de slag gaat.
  • Persoonlijke problemen: die zijn er altijd en al te vaak komen die in groepjes je leven binnenvallen. En dan is het niet altijd gemakkelijk er professioneel onder te blijven. En toch hoort dat zo te gaan. Frida Kahlo (1907-1954) haar korte leven werd getekend door een flinke dosis tegenspoed. Als kind had ze polio, als tiener een vreselijk auto-ongeluk met chronische gezondheidsproblemen tot gevolg.  Ze had een stormachtig huwelijk, echtscheiding en tweede huwelijk met dezelfde man Diego Rivera (1886 – 1956) met zorgen over ontrouw en een stevige dosis professionele rivaliteit. Frida heeft zichzelf tot lijdend voorwerp van haar schilderkunst gemaakt. Haar domein waarin ze haar eenzaamheid en lijden kon exploreren en omtoveren tot moois. Behandel je werk als een heilig domein, een oase waar jij controle hebt te midden van de chaos die je soms omringt. Ongeacht de problemen die je hebt. En wees vriendelijk voor jezelf. Elke dag een klein beetje vooruitgang, is ook een positieve vooruitgang.
  • Armoede: en dan niet alleen de financiële armoede. Maar evengoed gebrek aan tools, kennis, tijd, netwerk en zo meer. Het debuutalbum van The Beatles “Please Please Me” werd op 1 studiodag opgenomen. Alle 10 de songs waren klaar op het einde van de dag. Er was haast bij omdat ze wouden verder bouwen op het succes van hun singles. De tijdschaarste heeft hen zonder twijfel een topprestatie opgeleverd.
  • Marketing issues: Iggy Pop’s doorbraak kwam er toen David Bowie zijn muziek begon te producen en vermarkten. Zonder het zakelijk talent van Bowie, was Iggy Pop’s carrière niet wat het geweest is. Je kan jaren heel intensief bezig zijn met je vak, maar zonder dat er echt iemand van wakker ligt. En soms kunnen een paar aanpassingen aan je marketing-en communicatietools een groot verschil maken. Om succesvol te zijn, is het noodzakelijk de juiste mensen te begrijpen en te kunnen beïnvloeden doorheen je communicatie. Ook al ben je verlegen of introvert, communicatie- en networking skills heb je nodig. Plus een olifantenvel. Zonder hou je het niet vol.

En tot slot, treed ik Steven Pressfield volmondig bij in zijn omschrijving van een pro.

“A professional is someone who can keep working at a high level of effort and ethics, no matter what is going on – for good or ill – around him or inside him.”



1Comment

Post A Comment