Showtime!

Hoe toon jij je werk? Heb je al eens stil gestaan bij je overtuiging en visie die hierachter schuilt? Maak je een onderscheid tussen je directe omgeving, je volgers, je supporters en je kopers of klanten? Met andere woorden, wie zijn jouw VIP’s en welke zijn de mogelijkheden om hen erkentelijk te zijn voor het belang zij hebben in de ontwikkeling van jouw artistieke loopbaan?

De afgelopen dagen werd ik verrast door twee waardevolle maar geheel tegenovergestelde visies die ik ter inspiratie kort uit de doeken doe.

Het project “Art everywhere” heeft de ambitie om Engeland deze zomer om te toveren in de grootste publieke kunstgalerie van de hele wereld. Het publiek kan kiezen welke 50 Britse meesterwerken gedurende 2 weken (10 tot 25 augustus) verspreid over 15.000 affiches het land zullen sieren. Het initiatief komt van Richard Reed (mede-oprichten van de Innocent Drinks) en krijgt de steun van onder meer Tate, het affichagenetwerk en vele andere organisaties. Het budget is niet compleet en het publiek wordt aangemoedigd via crowd-funding het printen mee te financieren. Men hoopt hiermee de algemene interesse voor kunst aan te wakkeren, galeriebezoek te stimuleren en jongeren te inspireren in hun keuze voor een kunstvak- of opleiding. Wie benieuwd is, op 21 juni wordt de long list bekend gemaakt. De VIP’s van “Art everywhere” zijn in eerste instantie de longlist en shortlist kunstenaars, de betrokken organisaties maar even goed de mensen die via crowd-funding hun steentje bijdragen, zei het in meer of mindere mate.

Helemaal anders is de aanpak van het verzamelduo Annick en Anton Herbert.  Met “As if it Could”  pogen zo op hun manier de bezoekers op een heel intensieve manier te betrekken bij hun hoogstpersoonlijke collectie die ze de voorbije decennia opbouwden. Deze collectie spitst zich toe op de internationale avant-garde tussen 1968 en 1989. Beide data markeren het kader waarin de verzameling zich ideologisch situeert en representeren een maatschappelijk kantelmoment: de studentenopstand van 1968 als symbool voor het geloof in een maakbare, utopische wereld en de val van de Berlijnse muur in 1989 als het einde hiervan. Het koppel startte met verzamelen in 1973, een periode van ideeën en inhoud zoals zij het formuleren. De avant-garde kunstenaars hebben gemeen dat ze de traditionele definitie van het kunstwerk, het kunstenaarschap en de kunstwereld kritisch in vraag stellen. Naast Carl Andre behoren hiertoe onder andere Sol LeWitt, On Kawara, Lawrence Weiner, Marcel Broodthaers, Gilbert & George, Mario Merz, Art & Language, Giulio Paolini, Robert Barry, Gerhard Richter en Bruce Nauman. Sinds 2000 kopen ze geen kunst meer. En daar is een duidelijke reden voor. Ze hebben een voorkeur voor hun generatie kunstenaars, want dat zijn de kunstenaar die ze kunnen begrijpen. Ze verzamelen namelijk kunstenaars en geen kunstwerken. Het is niet wenselijk voor hen om kunstenaars te verzamelen die meer dan één generatie van hen verwijderd zijn. Hun aanpak is heel relationeel. Ze bouwen een relatie op met kunstenaars en leren hen kennen en begrijpen. Ze kochten aarzelend, discussieerden veel met de kunstenaars, vergeleken en kochten pas als ze in perfecte harmonie met de kunstenaar waren. Zo stonden ze op een dag onverwacht voor de deur van Donald Judd in New York. “Komen jullie helemaal uit België?” vroeg hij. Waarop hij hen binnenliet, voor hen kookte en ze uren bleven doorpraten. Donald Judd had begrepen dat hij VIP’s op visite had.

Donald Judd, ongetiteld, 1984

Het openstellen van hun collectie pakken ze bewust anders aan. Ze willen geen museum of kunsthal zijn. “As i fit could” is enkel te bezichtigen met rondleidingen in kleine groepen waarbij participatie van de bezoeker wordt gevraagd. De door hen opleidde gidsen nemen hun tijd om in dialoog te gaan met de bezoekers. Hun doel is de bezoekers intensief bij de kunst te betrekken. Net zoals zij hun kunstenaars als VIP’s beschouwen, worden de bezoekers ook als VIP’s ontvangen, beide vanuit een inhoudelijke benadering. (As i fit Could, 20/6 – 26/10, Herbert Foundation, Gent, rondleidingen op vrijdag en zaterdag (90 min), reserveren noodzakelijk, www.herbertfoundation.org)

En hoe zit het met jou? Je vrienden en volgers op je sociale media zijn waardevol, maar niet noodzakelijk de mensen die bij je kopen of een project binnen steken. Dat zijn wellicht de mensen in je newsletter database en in andere DB’s die je zou moeten hebben. Met andere woorden, jouw VIP’s zijn de personen die jou hun budget, GSM-nr, email-of postadres toevertrouwen of waarmee je regelmatig samenwerkt. Nu je weet wie ze zijn, ga eens na of je hen ook behandelt als VIP’s? Of laat ik het anders formuleren. Misschien ben je wel geholpen met één van drie onderstaande suggesties.

  • Sneak peeks: wanneer je een nieuw werk of stuk content klaar hebt, bezorg dit dan eerst aan je VIP’s en verspreidt het pas later via je social media. Het klinkt zo evident, maar ik geef toe, ik durf hier regelmatig tegen te zondigen. Vanaf nu dus niet meer.
  • Kortingen: op zich ben ik er geen fan van, maar wanneer aangeboden rechtstreeks aan je eindklant (koper, opdrachtgever) kan het prima werken. Zeker wanneer je het aanbod selectief communiceert en beperkt in tijd.
  • Life events, wat dacht je van een privé-rondleiding voor de publieke opening of een atelier/studiobezoek voor je kopers/klanten. Om de druk weg te nemen kan je communiceren dat er op die avond niks te koop is. Maar dat het je om een inhoudelijk verhaal rond je werk en activiteiten te doen is. Of een appreciatie avondje dat eigenlijk niet meer is dan een gezellig samenzijn met de mensen die je steunen om hen te erkennen en te bedanken voor de rol die ze spelen in de ontwikkeling van jouw artistieke loopbaan.

 

Bronnen:

 

1 reactie op “Showtime!

  1. […] Naast het vieren van je relaties met handgeschreven boodschappen kan je natuurlijk meer doen. Mocht je ideeën te kort komen hoe je de rode loper kan uitrollen voor die mensen die je steunen in de ontwikkeling van je creatieve praktijk, herlees dan even “showtime”. […]

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *