Test one two three

Als creatief smeek je wel eens om met rust gelaten te worden en in stilte en afzondering je ding te kunnen doen. Je eigen stem te kunnen volgen. Je individuele visie te kunnen uitwerken. Prima. Maar wanneer je dit te strikt neemt, mis je waardevolle feedback van anderen die je praktijk positief doen evolueren.

Wanneer het over de eigen creaties gaat, hebben artiesten verschillende mogelijkheden om hun creaties te testen bij een publiek. Als schrijver laat je een eerste hoofdstuk of een eerste versie van je manuscript proeflezen door een vertrouwenspersoon. Podiumartiesten werken met generale repetities, comedians met een testpubliek, visuele kunstenaars tonen hun werk aan mensen uit hun omgeving of proefpersonen uit hun doelpubliek. Componisten laten eens een stukje spelen door een bevriende muzikant. En ga zo maar door.

Vele creatieve ondernemers zullen zelden een professionele coach toegewezen krijgen of uitgebreide feedback ontvangen van klanten of collega’s. We zijn op onszelf aangewezen voor het bereiken van ons maximaal potentieel. Zowel creatief als zakelijk.

Eind 2012 volgde ik een opleiding NLP. Gedurende 7 dagen hebben we met een groep van een 20-tal mensen, die elkaar bij aanvang niet kenden, samengewerkt en ons de materie eigen gemaakt. Hieruit zijn oefengroepjes ontstaan om de materie te blijven oefenen. Ondertussen hebben we er een twintigtal achter de rug. En de volgende zijn reeds gepland, in kleiner gezelschap weliswaar. Hoewel ik mezelf nu helemaal niet zie als de voortrekker van reünies en zo, is dit een erg waardevol gegeven geworden in de ontwikkeling van mezelf en mijn praktijk. De uitkomst neemt verschillende vormen aan. Concrete tips om een leerproces vooruit te helpen, sturing bij bepaalde evoluties, aanmoediging om verder te zetten daar waar we tegenstand voelen. Of soms heel concreet en direct, specifieke acties of oefeningen om vooruitgang te boeken. Maar vooral, een motivatieprik en energieboost.

Ik probeer vergelijkbare feedbackmomenten zoveel mogelijk in te bouwen in de ontwikkeling van mijn praktijk. Al is dit niet evident, maar ik heb dat enorm nodig. Want anders dreig ik me te verliezen in mijn eindeloos kritische geest.

Hieronder 5 tips van Steffen Landauer om de hulp van anderen in onze praktijk te integreren.

1.    Zoek adviseurs.

Vaak komen ze vanzelf op je pad. Maar als dat niet zo is, kan je ze vinden. Specifiek op maat van je behoefte. Heb je concreet hulp nodig bij het oplossen van een probleem rond je materiaalgebruik? Of ben je eerder op zoek naar algemener advies rond het verkennen van een nieuwe toepassing? Voor elke vraag zijn er de juiste gesprekspartners te vinden. Maar erg belangrijk af te toetsen bij de selectie van je gesprekspartners is: vertellen ze me de waarheid? Wat geen evidentie is. Definieer de hulp die je nodig hebt zo specifiek mogelijk en selecteer je gesprekspartner(s) grondig.

2.    Vraag om hulp.

Dit is een moeilijke. Althans voor mij. Maar ik word er toch steeds beter in, al zeg ik het zelf. Probeer het eens en je zal merken dat:

  • mensen in het algemeen steeds bereid zijn je te helpen
  • hun hulp een stuk zinvoller is dan je verwacht

Zo heb ik een galerij die ik regelmatig bezoek meteen bereid gevonden haar inspirerende locatie gevuld met prachtige schilderkunst te kunnen gebruiken voor het testen van mijn one-to-one self-marketing workshop. En bovendien heeft mijn testworkshop me niet alleen erg bruikbare feedback opgeleverd over het format. Maar heb ik van mijn bereidwillig proefkonijn ook feedback gekregen op andere punten van mijn praktijk.

3.    Bouw structuur in de interactie.

Structuur helpt. Maar moet passen bij hoe jij functioneert. Hou je van regelmatig terugkerende ontmoetingen met een bepaalde agenda, goed. Heb je voldoende aan één lange bespreking die erg in de diepte gaat, ook goed. Of misschien ben je wel het type dat niet van structuur houdt. En al erg geholpen is met een naam en nummer in je contacten die je kan bellen wanneer het nodig is. Ook goed. Maar sta wel stil bij de manier waarop het het beste werkt voor jou.

4.    Accountability partners of “partners in crime”

Het is niet de bedoeling dat deze gesprekken vrijblijvend zijn. Beschouw elkaar dus als “accountability partners”, of “partners in crime”, zoals ik het al eens eerder omschreef.  Hierin lees je wie dit kan zijn, onder welke voorwaarden, hoe dat werkt, waartoe je bereid moet zijn en wat het je oplevert. Sterke partnerships zijn vaak gebaseerd op tegengestelde kwaliteiten en opinies. Deze helpen je uit je comfortzone te treden en ook daadwerkelijk vooruitgang te boeken.

5.    Vertrek vanuit elkaars sterktes.

Het mooiste groeipad is dat van ieders sterktes. Begin telkens met te benadrukken wat goed is en wat werkt voor een bepaald project. En dan met te bedenken hoe dat nog kan evolueren om nog betere resultaten te halen. We hebben de neiging onze kritische geest te laten spreken en te focussen op wat er mis loopt. Maar vertrekken van de sterktes is een motiverender groeipad dat je op de lange termijn verder brengt.

“If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go with others.” 

(Afrikaans gezegde)

FrancisAlÿs_mountains2 FrancisAlÿs_mountainsFrancis Alÿs. Zonder titel, uit  When Faith Moves Mountains. 2002. Color photograph. The Museum of Modern Art, New York. Gift of The Speyer Family Foundation, Kathy and Richard S. Fuld, Jr., Marie-Josée and Henry R. Kravis, Patricia Phelps de Cisneros, Anna Marie and Robert F. Shapiro, The Julia Stoschek Foundation, Düsseldorf, and Committee on Media Funds. © 2011 Francis Alÿs.

BanksyBanksy Street art

Bron: Maximize your potential, Asking for help on your journey. Steffen Landauer, 99U

 

 

1 reactie op “Test one two three

  1. […] Het integreren van feedback in mijn praktijk doe ik op verschillende manieren. Hierover meer in de vorige webpost “test one two three”. […]

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *