Veldwerk

Bij het horen van het woord “veldwerk” denken jullie wellicht aan openlucht ateliers? Of het aftoetsen van stellingen in de echte wereld? Of doelbewust in gesprek gaan met mensen in jouw doelgroep? Of experimenteren met je inspiratiebronnen en echte materialen? Klopt?

Ik niet. Ik denk dan eigenlijk meteen aan David Hockney eerlijk gezegd. Hoe die, op zijn gezegende leeftijd, met al zijn materiaal in open lucht landschappen schildert. Een prachtig beeld vind ik dat.

David-Hockney-painting-Th-005David Hockney schildert “The Road to Thwing, Late Spring.” © David Hockney/foto door Jean-Pierre Gonçalves de Lima/Thames & Hudson

Maar dat is eigenlijk helemaal niet wat ik bedoel. Het is niet over dit soort veldwerk dat ik het wil hebben. Maar lees toch maar verder. Je zal het vast herkennen.

Heb je wel eens iets ervaren dat wijst op “gedeelde kennis en inzichten” terwijl die in werkelijkheid nooit gedeeld werden?

Enkele voorbeelden:

  • Je gedachten gingen net nog uitgebreid uit naar een vroegere collega. En wie zie je diezelfde dag bij het binnenwandelen van die expo? Die vroegere collega. Die trouwens recent ook aan jou dacht. In dezelfde context bovendien.
  • Je bent op zoek naar een inspirerend voorbeeld om te gebruiken in een presentatie aan een klant. Niemand op kantoor kan jou aan het juiste voorbeeld helpen. En wanneer je ’s avonds thuis komt, wordt dit voorbeeld je ongevraagd onder de vorm van een verhaal van je man/vrouw in de schoot geworpen. Net wat je nodig had!
  • Gisteren kreeg je toevallig een aantal tips hoe je een bepaalde software dient te gebruiken, vandaag wordt je gebeld door je vriend die jou precies om die hulp vraagt.

En ga zo maar door. Telepathie noemen we dat dan wel eens. Of “great minds think alike” zeggen we dan al lachend.

Is het nu omdat de zon er terug is, wij onze zomervakantie hebben geboekt (juij), of de paasvakantie (die eigenlijk geen vakantie is) zich aankondigt, ik weet het niet. Maar mijn hoofd zit in vakantiesferen. Wat me meteen verbindt met mijn inspiratiezaadjes die ik telkens meeneem op vakantie. Dat is de materie (in mijn hoofd en in mijn handen) die ik meeneem om te dromen en me te laten inspireren in functie van een duidelijk doel.

En zo gaat het eigenlijk bij die ervaringen van die geconnecteerden. Of die mensen met wie je op dezelfde golflengte zit. Eigenlijk allemaal mogelijke begrippen hiervoor, maar in mijn wereld zijn het die inspiratiezaadjes die in het veld beginnen te schieten.

Voorwaarden hiervoor zijn:

  • Een duidelijk doel voor ogen houden.
  •  Je focus bij dat doel houden, en niet alleen in je gedachten, ook in je daden.
  • Er open en transparant over communiceren met iedereen die het aanbelangt. Of wie het net niet aanbelangt.

Maar in ieder geval, plant je inspiratiezaadjes in het veld. Open en bloot, in de wijde wereld. Beken kleur en communiceer wat je doel is en hoe je wil evolueren en wat je hiervoor nodig denkt te hebben. Zo zal je ervaren dat de anderen je net die voorbeelden geven die jij nodig hebt. Of die argumenten formuleren om jouw knopen door te hakken. Of aan die personen voorstellen die je vooruit helpen.

Zo geef je je inspiratiezaadjes de kans in het veld te schieten, dankzij de onbewuste bemesting van de anderen. Dank je wel hiervoor aan iedereen.

1 reactie op “Veldwerk

  1. […] Kent jouw omgeving jouw ambitie en doelen? […]

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *