What’s in a name?

What’s in a name?

Of is de juiste vraag: what’s in an attitude? Beschouw jij jezelf als creatieve professional als de CEO van je onderneming? De CEO is de persoon die aan de top van de beslissingsschakel staat. Vermoedelijk heb je niet de neiging je hier mee te identificeren. Maar ga maar eens na. Hieronder enkele inzichten waaruit blijkt dat je je wellicht wel gedraagt als een CEO. En laat de positieve bewustwording dan maar beginnen.

1. CEO’s nemen de leiding

Is het je bedoeling controle te hebben over jouw creatieve loopbaan? Dan neem jij, en niemand anders, de leiding over jouw professionele bestemming. Is het slagen van je activiteiten als creatieve professional cruciaal voor je geluk? Super, dan kan je rekenen op een sterke intrinsieke motivatie. Dit betekent dat jij die verantwoordelijkheid opneemt en aan het roer staat van je loopbaan. Jij kiest en vaart de koers. Niemand anders kan dit voor jou doen. Alleen jij kan dit doen, want jij begrijpt je vak, je mogelijkheden, je beperkingen, je doelgroep en jouw professionele relaties beter dan wie ook. Dus jij neemt voor de volle 100% verantwoordelijkheid voor je acties. Je stelt de juiste vragen, omringt je door de juiste mensen en volgt hen goed op.

De Italiaanse renaissancemeesters werkten in een organisatievorm die “bottega” heet. Helemaal verschillend van hoe een creatieve studio vandaag werkt. Een bottega was in de eerste plaats een “workshop” (letterlijk een werkwinkel) wiens eigenaar meestal een schilder, beeldhouwer, hoefsmid of timmerman was. De naam van de kunstenaar hing aan de winkelgevel als teken van een commerciële onderneming die ergens het midden hield tussen een ambacht en een industrie. Toen nam de meester zijn hulpjongens onder zijn dak. Ze werkten, leerden, leefden, sliepen en aten er. En samen vormden ze een groep, of een school met een strikte hiërarchie waar leiderschapskwaliteiten belangrijk waren. Leonardo Da Vinci (1452 – 1519) startte in de bottega van Verrocchio (1435 – 1488).

2. CEO’s vinden advies bij vertrouwenspersonen

Mogelijks kom je bij het einde van deze blogpost tot het inzicht dat je jezelf best als de CEO van jouw onderneming mag beschouwen. Of noem het jouw bedrijvigheidje als jou dat beter klinkt, een passend woord dat me werd ingefluisterd door een CEO uit de creatieve industrie die zich ook beter voelt bij de titel “zaakvoerder” dan “CEO”. Maar dat betekent niet dat je alles alleen doet. Net zoals de CEO van zeg maar Microsoft, die zich laat helpen door COO’s, CTO’s, CFO’s en nog een gans leger managers, laat jij je ook ondersteunen door specialisten op bepaalde terreinen. Denk maar aan je jaarlijkse stagiair, je poetshulp, je IT partner, je boekhouder/fiscalist, je persagent, je assistent, je coach, je project manager, … Hun advies heb je nodig om goed geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen en de bijhorende acties uit te voeren. Wellicht weet je bij wie je terecht kan met welke vraag. Maar ook wie je beter vermijdt bij behoefte aan een specifiek advies. Het kiezen van de juiste raadgevers is een erg belangrijke succesfactor.

3. CEO’s delegeren

Als starter is dit nog niet helemaal aan de orde. In het begin doe je alles zelf. Dan is het ook beheersbaar en mogelijk mits beperkt advies. Maar na verloop van tijd blijft dit niet haalbaar en roep je hier en daar advies in. En na verloop van nog meer tijd, roep je niet alleen advies in, maar ook hulp bij de uitvoering van bepaalde taken. Als je op dat punt komt, is er één heel belangrijke richtlijn. CEO’s doen wat ze het beste doen, en de rest delegeren ze. Je eerste prioriteit is het maken van goed werk. Altijd en zoveel mogelijk. Jij aan het werk in je studio, atelier, bureau. En daarnaast probeer je je doorheen de tijd bewust te worden van de zaken die je zelf doet maar eigenlijk even goed of zelfs beter door iemand anders zou kunnen laten doen. Dit betekent niet dat je hiervoor meteen iemand kan aanstellen. Maar het is een goede oefening om inzicht te krijgen in hoe je je tijd spendeert.

David Hockney (Engels schilder, 1937) schildert onder andere multi-canvas, en plein air, op heel groot formaat. Je kan je wel voorstellen dat de niet meer al te jonge schilder hiervoor kan rekenen op de hulp van zijn assistent voor wat betreft het transport, de opstelling, de voorbereiding en het onderhoud van het materiaal enz. Ongetwijfeld is hij ook nog omringd door een persagent, een kunsthandelaar, huishoudelijke hulp, modellen, legal advisers en private bankers.

4. CEO’s begrijpen hoe je geld verdient aan je activiteiten

Je weet vast welke deals of projecten je goed opbrengen en welke niet. Welke kosten je maakt en waarom. En wat er op het einde van de maand over blijft om te leven en op het einde van het jaar om te investeren.  En ondertussen verwerk je de driemaandelijkse feedback van je boekhouder en negotieer je de budgetten met je klanten of kopers en leveranciers. En een goede opportuniteit herken je en laat je niet passeren. En wanneer een activiteit na verloop van tijd niet opbrengt, zal je automatisch focussen op andere activiteiten of projectvormen. Afhankelijk van de mogelijkheden. Klopt?

5. CEO’s passen zich voortdurend aan de veranderende omgeving aan

Als creatieve ondernemer weet je dat geen enkel jaar hetzelfde is. Ga maar na, ik wed dat je je blijvend voedt met materiaalkennis, inspiratie, evoluties in de markt, voorbeelden van helden, feedback van collega’s en vrienden, en dat je voortdurend investeert in nieuwe materialen, opleiding, technieken of technologie.

 

Jij bent de CEO van je creatieve business. Wist je dat? Gedraag je je ernaar? En wat doet dit inzicht met je?

De volgende keer deel ik enkele tips die ik deze week las over hoe je als CEO eerlijk en constructief kan antwoorden op de meest gestelde vraag: hoe lopen de zaken?

 



No Comments

Post A Comment