Doen wie je bent
Hoe meer mensen we tot “doen wie je bent” brengen, hoe beter en liever. Het maakt dat jij en je medewerkers bloeien en groeien in en met je zaak.
Want ik wil niks liever dan leven in een wereld die mee gevormd wordt door ieders unieke bijdrage en zo de samenleving positief beïnvloeden.
‘Doen wie je bent’ kan je het best begrijpen in tegenstelling tot ‘doen wat je kan’. Beide zijn waardevol en vandaag de dag aanwezig in organisaties en soms zelfs binnen hetzelfde individu. Door ze ten opzichte van elkaar te definiëren, winnen we in helderheid en herkenbaarheid.
Binnen loopbaancoaching voor professionals en self-marketing coaching voor solo-ondernemers zetten we de schuivers tussen “doen wie je bent” en “doen wat je kan” als vertrekpunt liever in de linker kolom, zonder toegang te verliezen tot de rechter kolom.
Doen wie je bent
- Identiteit
- Talenten
- Jezelf
- Zingeving
Doen wat je kan
- Beroep
- Competenties
- De markt
- Winst
“Doen wie je bent” vertrekt van jouw volledige identiteit, en niet enkel van je beroep.
Wanneer je doet wie je bent, leg je jouw volledige “zijn” in de schaal. En niet enkel de kwaliteiten die horen bij je professionele rol. Door liefdevol te aanvaarden wat je mogelijkheden en beperkingen zijn, je waarden en overtuigingen, je verleden en je toekomst, je teleurstellingen en je dromen zet je jouw innerlijk kompas aan het stuur en creëer je een gunstige ontwikkelingsruimte waarin jouw energie stroomt en jij jouw bijdrage moeiteloos realiseert. In tegenstelling tot het dwangmatig maximaliseren van je inspanningen in je beroepsrol.
“Doen wie je bent” is gebaseerd op je talenten, en niet enkel op je competenties.
Klassiek loopbaanadvies zal eerder kijken naar wat je kan en waar de markt bereid is je voor te betalen. Terwijl de talentbenadering kijkt naar wat je automatisch, moeiteloos en spontaan doet en waar je bovendien energie van krijgt en plezier aan beleeft. Met andere woorden, door talenten centraal te stellen, gun je jezelf een job waarin je energie stroomt en die aansluit op hoe je in het leven staat. En niet enkel bij je vaardigheden en competenties.
“Doen wie je bent” vertrekt in de eerste plaats van jezelf en pas dan van de markt.
En dat begint steeds bij een gezonde zelfreflectie, en pas later wordt de marktanalyse toegevoegd. Want het gaat niet over jezelf veranderen in functie van de organisatie of de markt. Maar wel over het benaderen van jouw organisatie of markt in functie van wie jij bent.
“Doen wie je bent” wordt sterk gestuurd door zingeving, en niet uitsluitend door winst.
Naast een eerlijk en fatsoenlijk inkomen heeft elke mens ook behoefte aan zingeving. De één al wat meer dan de ander zal je denken, maar ieder op zijn manier herkent deze behoefte en zal deze op zijn manier vervullen. Zonder de behoefte aan een inkomen in gevaar te brengen. Het is een centraal en sturend gegeven dat evenwaardig samengaat met de inkomensvraag. En geen bijkomend verschijnsel.
We hebben ondernemers en leiders nodig die ruimtes kunnen creëren waarin iedereen wordt aangemoedigd het beste uit zichzelf te halen en te beseffen dat we samen, vanuit de essentie van wie we zijn, groter zijn dan wat er om ons heen gebeurt. Dat is een ruimte waar we doen wie we zijn en waar zich nieuwe mogelijkheden voordoen, waarin we voelen dat we het samen doen.