Deel dit bericht

Er zijn grootdenkers en kleindenkers. Beiden raken vooruit. Alleen is de stijl anders. Ik beken, van nature ben ik een kleindenker. De stap voor stap manier van vooruitgaan biedt me veiligheid. Al oefen ik in groter denken en doen.

De jaarwissel nodigde je uit terug te blikken op wat was en vooruit te kijken naar wat komt. En dan mag je dromen. Groot of klein. Zoals je wil. En vrees niet als je dromen je angst inboezemen. Je weet wat er gezegd wordt. Je dromen horen je bang te maken. Maar dan. Hoe ga je om met dat plan dat je zo graag wil maar misschien wel wat groot is? Of met dat project dat “too big to handle” lijkt? Of dat doel. Je weet wel, die “big hairy audacious goals”, monsterlijk groot, die je helpen jezelf te overtreffen op de lange weg er naartoe.

Wat dan? Wel, je deelt het op in kleine en hanteerbare stukjes die je één voor één aanpakt. Zo mag de kleindenker toch stap voor stap aan de slag.

Het is vreemd om vast te stellen dat die grote projecten of doelen vaak veel beangstigender zijn wanneer je er niet mee bezig bent. In de actie gaan is de sleutel. Om zo stap voor stap te ondervinden dat het misschien toch haalbaar is. Dus je begint eraan. En je doet gewoon voort. Alsof het telkens over een klein apart projectje gaat.

En vergeet vooral niet terug te kijken op wat je reeds realiseerde. Ook al lijkt de top van de berg nog ver af. Naar het dal draaien en terug kijken op de slingerweg die je reeds aflegde, geeft moed en kracht. Hiervoor heb je je proces te documenteren, zodat je materiaal hebt om op terug te kijken.

En verzamel steun rondom jou. Voor als je het eens niet meer ziet zitten. Laat er dan zeker iemand of iets zijn die je kan motiveren en die weet hoe je de slingerweg al opging. En ook om mee te dansen en te feesten.

Het tot stand komen van één van Picasso’s meesterwerken “Guernica” biedt ons enkele boeiende inzichten.

Guernica werd gemaakt in opdracht van Spanje voor hun deelname aan de wereldtentoonstelling van 1937 in Parijs waar Picasso werkte en leefde. Hij was sinds 1934 niet meer in Spanje geweest en zou er nooit meer terug keren. Maar hij was erg getroffen door een artikel over de aanval op het Spaanse stadje Guernica. Zo zie je maar, een meesterwerk of baanbrekend project kan even goed tot stand komen in opdracht van. En laten we vooral niet wachten op de ideale omstandigheden om ons beste zelf te realiseren. Picasso werkte er gedurende zes weken aan, met ladders, veel energie en verf speciaal ontwikkeld (Ripolin) voor dit schilderij. Verf zonder glans zodat het schilderij lijkt op een zwart/wit foto van de gebeurtenis. Je hebt zelf ook invloed op de omstandigheden (materiaal, onderwerp) waarin je werkt. Beschouw elk project als een kans op een meesterwerk.

Picasso was zo getroffen door het artikel dat hij zijn plannen veranderde om zich te wijden aan het werk voor het Spaans paviljoen. Hij startte op 1 mei 1937, ongeveer drie weken voor de deadline en het was pas klaar twee weken na de opening van de wereldexpo. In totaal had hij er slechts 6 weken voor nodig. Wees dus niet bang je planning overhoop te halen wanneer je voelt dat het nodig is.

Tussen 11 mei en 4 juni bezocht Dora Maar geregeld zijn atelier om het proces fotografisch te documenteren. Een aantal mensen in zijn omgeving begrepen het belang van het werk, zodat Christian Zervos, de oprichter van Cahiers d’art in 1926 vroeg aan Dora Maar om het proces te documenteren. Gevolg gevend aan de suggestie van Picasso om de metamorfose van het schilderij op camera vast te leggen. Picasso was een meester in het bespelen van zijn vertrouwenspersonen en zijn netwerk. Het leverde hem zichtbaarheid op, maar ook steun. Wees dus niet bang samen met iemand terug te kijken op het slingerpad dat je reeds achter je hebt en documenteer het zodat je er kan op terugkijken.

Guernica heeft verschillende versies gekend vooraleer de uiteindelijke versie door Picasso als afgewerkt werd beschouwd. Er was tussenin een versie met een opgeheven vuist en zelfs één met kleuraccenten. Om te eindigen als één van ’s werelds meest gekende zwart/wit schilderijen. Het hoeft dus niet meteen helemaal goed te zitten. Laat ruimte aan twijfel en experiment in je proces.

Bovendien werd het meesterwerk niet unaniem positief onthaald. Vroege critici uit verschillende landen waren helemaal niet lovend. Niet iedereen is altijd enthousiast. Geef een groot project ook de tijd helemaal tot zijn recht te komen.

Vele jaren later, in 1974 onderging Guernica politiek vandalisme tijdens een tentoonstelleing in het MOMA in New York. Tony Shafrazi, die later een gerespecteerd kunsthandelaar werd, spoot “KILL ALL LIES” over het werk. Als je dan een top project in handen hebt, bestaat er steeds het risico er ongewenste aandacht op te ontvangen. Hoge bomen vangen veel wind.

bron: 15 Fascinating Facts About Picasso’s Guernica, M. Arbeiter, 22/4/15.

Pablo Picasso, Guernica, olieverf op doek, 349,3 x 776,6 cm, 1937, Reina Sofia Museum in Madrid

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang de nieuwsbrief

Tweemaandelijks inspiratie in persoonlijke ontwikkeling voor ondernemers en leiders inclusief het gratis ebook “Waarom de meeste ondernemers werken met mensen moeilijk vinden. En hoe dat niet zo hoeft te zijn.”