Zachtheid op maat. Zo omschrijft Rita Lauwerier van La Petite Rooze haar collecties. En dit gaat ook helemaal op voor zichzelf. Ze maakte van haar passie haar job en in haar geval zijn dat gehaakte juwelen en accessoires. Intussen zijn we zeven jaar verder en ligt de focus op het babymerk “Liena by La Petite Rooze”. Hoe dat is gegaan? Ze kan niet anders dan haar eigen proces volgen. Resoluut kiest ze voor haar flow en vertrekt ze vanuit wie ze is. We ontmoeten Rita in haar showroom op Trade Mart in Brussel voor een boeiend gesprek.
Baby- en future proof
“Liena by La Petite Rooze” (geïnspireerd op haar intussen volwassen dochter Elien) is een tijdloze babycollectie over de seizoenen heen en is een combinatie van haakwerk, breiwerk en naaiwerk. De babykleren en accessoires worden met de hand gemaakt in België, met duurzame materialen, zorgvuldig geselecteerd door Rita zodat alles aan de veiligheidsnormen voor haar tedere klantjes voldoet. De zachte babywol, het lichte babykatoen, de luchtige tetrastof en de Bamboe jerseystof kunnen veel seizoenen aan. De bijzondere kleuren en hoogwaardige kwaliteit differentiëren haar op de markt. Maar dat zijn niet haar enige concurrentievoordelen.
Liena is niet alleen babyproof, maar ook future proof. Zowel voor Rita als de zaakvoerders die inspraak krijgen in de samenstelling van hun collectie. Haar ervaring is dat de zaakvoerders een kledingrekje samenstellen. Ze kiezen naast twee of drie kleuren enkele modellen en maten. Zo ontstaat hun eigen collectie die aangevuld wordt met combi’s van gehaakte en gebreide jasjes. De extra bijpassende babyaccessoires voegen ze onderaan het kledingrek toe en zo stellen ze in hun winkel het merk “Liena by La Petite Rooze” voor aan de toekomstige ouders. Ook in de afwerking (met of zonder strikje, pompon, berenoortjes…) trekt ze de differentiatie (en cuteness overload) door.
Rita speelde het duurzame en Belgische in het verleden niet expliciet uit, omdat het een evidentie is voor haar, al is het sinds het begin deel van haar verhaal. Maar de Coronacrisis heeft duidelijk het belang van het duurzame aspect bewezen. Er wordt gecheckt of de productie in België wordt gehouden, zelf of in een atelier gebeurt, of ze met andere landen werkt en welke landen dan? Maar vergis je niet, Rita werkt met een eigen netwerk van ondersteunende dames, dus niet met een atelier en niet in het buitenland. Ze werkt uitsluitend op bestelling en op beperkte oplage waardoor er geen overproductie is, geen wegwerp, geen stockvernietiging en dus ook geen nood aan koopjes. Van een massastock is er geen sprake en ze hoeft in tijden van crisis geen bestellingen te annuleren.
Lock down zoom out
Op het ogenblik van het interview, zaten we tussen de voorjaars- en najaars lock down in. En het mag gezegd, de voorjaars lock down heeft Rita tot fundamentele keuzes gebracht.
Corona heeft me stilgezet. Letterlijk, showrooms dicht, klanten dicht. Daar zat ik dan. Bang geen werk meer te hebben voor klanten.
En dan is ze beginnen nadenken en nam ze gans haar zaak onder de loep. Wat loopt er moeilijker? Waar heeft ze nood aan voor een goede stroom? En ze heeft dat allemaal op z’n effen gezet. Want Rita is een echte doener, stilvallen is voor haar echt heel moeilijk erkent ze. Dus ging ze met haar volledige optimalisatie aan de slag. Ze richtte thuis eindelijk een vaste werkplek in, gaf haar gezin de nodige aandacht, gaf haar boekhouder de opdracht tot een grondige analyse en advies, werkte aan haar website en social media, zocht verder naar leveranciers. En vooral, ze hield een goed contact met haar klanten. Geen wonder dat ze een goede binding heeft met hen en ze haar trouw blijven. Ze zijn samen door de crisis gegaan.
De veerkracht van iedereen is zeer groot geweest, ook van mezelf. Ik heb enorm op mijn veerkracht en flexibiliteit moeten steunen.
Het deed haar beslissen om prioriteit te geven aan haar babylijn in de B-to-B verkoop. De babykleren en de gehaakte accessoires zijn het in Coronatijd heel goed blijven doen. Baby’s blijven geboren worden en ontvangen worden met alle mogelijkheden die er zijn. Ook al is dat in een kleine bubbel en op een andere manier. Via de professionele verkoop kan ze nog veel meer in de diepte haar merk op de markt brengen. Naast de showroom voor de babylijn op Trade Mart in Brussel, richt ze haar huidige thuiswinkel in Oudenaarde in als een tweede showroom voor winkels voor de juwelen en de accessoires. Een integratie van beide lijnen en een verdere maataanpak naar de toekomstige ouders is toekomstmuziek die lichtjes in haar ogen tovert.
Haar weg van maker naar ondernemer
De afgelopen zeven jaar is Rita dicht bij zichzelf gebleven en deed ze telkens wat ze op dat moment aankon. En dat toont een mooie evolutie van focus op de particuliere klant in haar thuiswinkel met een ruim aanbod aan juwelen en gehaakte accessoires en bijhorende workshops, naar focus op de babylijn in de professionele verkoop. Ze kruipt steeds meer in de huid van de ondernemer en minder van de maker. Alhoewel het maken nog een groot stuk van haar takenpakket vormt, lopen de twee sporen parallel naast elkaar. Nu doet ze ook met plezier prospectie, netwerken en de opvolging van de bestellingen in productie.
Dicht bij jezelf blijven betekent voor Rita niet dat je in je comfort zone blijft hangen. Op haar tempo durft ze atypisch gedrag te stellen om zo te groeien als persoon en met haar zaak. Zo doet ze nu ook prospectie ter plaatse en blijft ze elke dag opnieuw leren. Al was het aanvankelijk met een bang hart. In haar showroom op Trade Mart is ze in het begin ook heel hard uit haar comfort zone getrokken.
Ik heb mezelf toch echt een paar keer bij elkaar moeten rapen voor een bepaalde stap.
Ze zette haar eerste stap in het najaar van 2019 met een stand tijdens de Kids World Days. Daar voelde ze dat er een plek is voor Liena op de B-to-B markt en dat ze het groter mocht zien. Na wat contacten, ontmoetingen en rekenwerk startte ze de showroom met één andere ondernemer en intussen delen ze de showroom met vier.
Dat de toekomst onvoorspelbaar is, daar heeft ze vrede mee. Want ze heeft vertrouwen in de weg die ze zal gaan. Maar eigenlijk ligt de weg al vast verklapt ze. Ze leert van het leven. Ook al gaat dat traag. Wat geen probleem vormt, want geduldig is ze alleszins.
Soms kun je denken van, hadden we dit eerder geleerd of geweten, we hadden dit of dat niet gedaan. Maar ik draai het liever om. Het feit dat ik dat op mijn weg ben tegen gekomen en dat toch geleerd heb, probeer ik positief om te buigen en er verder iets mee te doen.
Dan probeert ze niet te veel achterom te kijken, maar verder te doen en niet meer dezelfde fouten te maken. Als je het een fout kunt noemen. Ze ziet het als iets wat ze op haar weg nodig heeft gehad om het te doen. Want ze gelooft heel erg in de weg, haar weg te gaan. De weg die ze uitgezet heeft tot nu toe is de weg die vastlag, die zo moest zijn met de lessen die ze te leren had. Zodra ik toeliet dit te begrijpen, heeft het me veel rust gebracht, vertelt ze.
De weg is de weg.
Onderweg is ze bereid op haar grenzen en beperkingen te stoten en haar angsten nu en dan te overwinnen. En zo wordt ze steeds meer de ondernemer die ze in zich heeft.
Vertrouw in je wens en werk samen
Alles vertrekt vanuit een wens. Haar oorspronkelijke wens om met haar creativiteit, vanuit wie zij is, dankzij haar keuzes in ontwerp en materialen haar markt te creëren is intussen een feit. Vanaf dag één geloofde ze dat het zou lukken. De markt voor haar verhaal creëren met haar stroom is haar ultieme wens. Die stroom, is een woord dat Rita heel dikwijls in de mond neemt. Maar wat bedoelt ze er nu eigenlijk mee?
Haar stroom is het proces van alle juiste en goed aanvoelende stappen om tot het verhaal te komen van La Petite Rooze. Ze heeft die stappen te zetten en haar weg te gaan vertrekkende vanuit haar wens. Onderweg verbindt ze zeer goed en voelt ze aan met wie ze verder samen aan haar verhaal wil bouwen. Om dan de doener in zichzelf erop los te laten. Zo volgt ze haar stroom bij elke samenwerking met een winkel maar ook in de verdere groei van haar zaak. Haar stroom vertrekt vanuit een wens, houdt veel voelen onderweg in zodat ze kan verbinden met wie ze wil samenwerken en dan tot actie kan overgaan. Het is vanuit die stroom dat ze alles creëert.
De trage weg van voelen en doen
Rita heeft een bewonderenswaardige portie geduld en veel daadkracht. Ze voelt een “ja” bij elke stap die ze zet. ‘Ik heb eigenlijk van heel weinig dingen spijt zegt ze. Ik heb het gevoel dat de voorbije zeven jaar de weg geweest is zoals hij geweest is, dicht bij mezelf, wat ik op dat moment aankon en waar ik altijd heb geprobeerd het beste van mezelf te geven.’
Voor mij moet het niet allemaal morgen zijn. Als ik eraan toe ben, dan komt het wel en dan doe ik verder.
Door zo goed te voelen neemt ze haar beslissingen in de diepte, komt ze er niet meer op terug en gaat ze ervoor. Ze omschrijft zich (terecht) als een doener, maar ze voelt zowel in haar hart als in haar hoofd wat klanten haar ooit als feedback meegaven. En die neemt ze mooi mee. Het is misschien een trage weg, maar daarom niet een korte weg. Samen met één van de andere merken in de showroom droomt ze van haar markt over de landsgrenzen heen. Een weg die ze samen zullen verkennen.
Haar talent voor verbinden
Mocht je Rita ontmoeten, zou je meteen aanvoelen hoe goed ze verbindt. Ze kan luisteren als geen ander, subtiel aanvoelen waar het om gaat en daar dan zachtmoedig mee aan de slag gaan.
Ik denk dat dat anders is dan agenten die voor producenten een product brengen. Ik ben heel sterk op zoek naar een goede klik met de zaakvoerders.
Het is mooi om te zien met hoeveel bewondering en genegenheid Rita spreekt over “mijn zaakvoerders”. De klanten met wie ze haar Liena verhaal in de diepte kan uitwerken, nemen duidelijk een bijzondere plek in in haar hart. Ze voelt vlug aan of ze begrijpen waar het over gaat en of ze dat verhaal kunnen uitzetten. Ze wil dat goed voelen, dat komt vanuit haar buik. En ook hier werkt ze geduldig vanuit vertrouwen. Ze onthoudt ook die contacten die ooit een match zullen worden. Misschien niet dit jaar, maar ze voelt wanneer ze een kans zal krijgen.
Solo is niet alleen
Rita is een solo-ondernemer, maar zo voelt het niet voor haar. Ze wordt omringd door heel wat voedende contacten die een belangrijke rol spelen in haar ontwikkeling. Zo zijn er de drie collega’s van de andere merken in de showroom op Trade Mart in Brussel, het netwerk dames die mee haken, breien en naaien, haar leveranciers, haar zaakvoerders (B-to-B klanten), haar coach en particuliere klanten. Dus ja, Rita heeft het gevoel collega’s te hebben. En dat dankzij haar uitstekende talent voor verbinding. In de showroom op Trade Mart merk je dat er meerdere merken aanwezig zijn, maar ook vier verschillende unieke personen die hetzelfde uitdragen, ieder op zijn/haar eigen manier.
Het is heel belangrijk dat we met ons vier een team kunnen vormen, want we spenderen veel uren samen.
Zelfzorg uit noodzaak
Gedurende jaren sluimerde een issue rond zelfzorg. Rita kon van ’s morgens tot ’s avonds werken en vergeten te eten. Overleven op snoep en koffie. Ze deed het, maar voelde dat het zo niet verder kon. Onderweg heeft ze ervaren dat ze net als iedereen grenzen heeft en niet onuitputtelijk is. Het stilvallen tijdens de lock down deed haar voelen hoe moe ze was. Ook al ving ze veel eerder signalen op. Ze liet het bezinken en gaf het tijd tot wanneer ze klaar was er iets mee te doen. En dan gaat ze aan de slag met de “hoe” vraag. Hoe zorg je als solo-ondernemer voor jezelf? Dit is wat Rita het afgelopen jaar leerde en hoe ze het voortaan doet.
Haar businessmodel houdt voortaan rekening met haar behoefte aan evenwicht. En dat hielp haar de volgende twee keuzes te maken.
Ze werkt enkel nog op bestelling voor haar B-to-B klanten. Intussen kan ze beter inschatten hoeveel tijd een bestelling vraagt en beheerst ze de flow van werken op bestelling veel beter. Een goed recept voor een haalbare werkdruk.
Eén flow, twee showrooms. De combinatie van de babylijn showroom op Trade Mart in Brussel met de juwelen en accessoires winkel voor particulieren in Oudenaarde is moeilijk omdat het twee verschillende flows zijn. Voor haar gemoedsrust en structuur voelt ze dat de B-to-B flow haar helpt het evenwicht tussen werk, vrije tijd en gezin beter te hanteren. Dus binnenkort gaat ze voor één flow met twee showrooms.
Haar zelfzorg vernieuwde haar persoonlijke organisatie grondig.
Ontspanning is nu deel van haar leven. Hoe zich te ontspannen in harmonie met haar gezin en haar zaak is één van de vragen waar ze mee aan de slag ging tijdens de eerste lock down. Toen besloot ze te beginnen oefenen in ontspanning. En met succes blijkt, hoera!
Ik ben een heel harde werker en zelfzorg is iets dat ik echt heb moeten leren.
Haar werkplek laat ze ook meewerken in de zaak. Voor Corona werkte ze als het ware doorheen het ganse huis. Nu heeft ze haar eigen werkkamer. Daar gaat ze naartoe om te werken en het helpt ook om te stoppen met werken. Het is een aparte ruimte waar gemaakt, geproduceerd en ondernomen wordt. Ze kan de deur dicht trekken en zo werken en wonen ruimtelijk van elkaar scheiden. Om het dan ook in haar hoofd te kunnen afronden.
Lang leve structuur en planning. Je zal het vast herkennen, maar een solo-ondernemer doet veel. Vroeger was Rita zeer veel ad hoc met de dingen bezig. Nu heeft ze geleerd planning en structuur in haar werkweek aan te brengen.
Op maandag zet ze haar week uit, weet ze welke afspraken er gepland staan en maakt ze de status van de bestellingen. Ze werkt graag doelgericht dus bepaalt ze elke week enkele kleinere doelen. Wekelijks plant ze een moment in voor haar zoektocht langsheen leveranciers en voor nieuwe ideeën. Dat laatste is cruciaal.
Ik heb dat heel hard nodig om te kunnen creëren, nieuwe dingen te kunnen uitzetten, dat kan soms heel klein zijn, bv. een nieuwe wol testen in een haaksteek en zien welk resultaat het geeft.
Dat is de vaste structuur voor haar wekelijkse planning. Ze probeert zich er zo goed mogelijk aan te houden, en natuurlijk komt er wel eens een schuif op de weg.
Maandag is het moment om op te starten en vrijdag is het moment om af te sluiten. Op vrijdag kijkt ze terug, en brengt ze in kaart wat er wel en wat niet gebeurde. En die laatste verhuizen dan mee naar de volgende week. Gemoedsrust haalt ze niet enkel door het halen van doelen, maar ook door de werkweek bewust af te sluiten en het weekend in te zetten. Ze doet dat ritueel met het gezin. Op vrijdagavond wordt er gekookt en een aperitiefje gedronken en zo start het weekend voor hen alle drie.
Voordien had ze heel vaak het gevoel van “ik ben er niet.”, niet gedaan te hebben wat ze allemaal in haar hoofd had. Maar uiteraard had ze te veel in haar hoofd, wat op haar humeur werkte met alle gevolgen van dien.
Ze erkent dat ze heeft moeten leren voor zichzelf te zorgen. Ze voelde dat heel hard nodig te hebben omdat ze besefte dat zij het middelpunt is van “La Petite Rooze”.
Als het met mij niet goed gaat, dan gaat het met de zaak niet goed.
Dankbaar voor dagelijkse rituelen. Niet alleen het weekend start ritueel, elke dag start ze op dezelfde manier. Rita is een uitgesproken ochtendmens. Ze is als eerste wakker en neemt dan efkes de tijd om te ontbijten, wat alleen te zijn en haar sociale media te checken. Vervolgens doet ze het huishouden op z’n effen en dan start de werkdag. Hoe ze haar dag afsluit, laat ze graag open.
Doen wie je bent in een paar kernwoorden
Doen wie je bent is voor iedereen anders. Wat het voor Rita betekent? Heel veel.
In eerste instantie heeft het te maken met haar duurzame en tijdloze (levens)stijl. Elke collectie van de hand van Rita kan niet anders dan duurzaam en tijdloos zijn. Zo zit ze nu eenmaal in elkaar. In de begeleiding die ze bij me volgde leerde Rita heel goed dat je de markt naar jou kan laten toekomen op basis van wie je bent.
Bij jou heb ik echt geleerd me niet aan te passen aan de markt maar de markt naar mij te laten komen.
En door daar op in te zetten, is haar wens helemaal wakker geworden en ging ze er honderd procent voor. Dankzij de individuele coaching en de inzichten tijdens het peer-to-peer traject voelde ze ‘daar wil ik zo voor gaan want dat hoort bij wie ik ben en ik kan dat ook het beste uitdragen’
Elk stuk dat ze maakt is uniek, duurzaam, van een hoogwaardige kwaliteit én betaalbaar. Een belangrijk element, maar niet altijd gemakkelijk. Hoe ze haar prijszetting doet? Ze maakt de nodige berekeningen en haar toetssteen is of ze het zelf zou willen kopen voor haar baby voor dat bedrag. Want we durven eerlijk zijn, baby’s groeien als kool. Soms twijfelt ze ook wel eens, maar dan stelt ze zich de vraag: wat ben ik met een onbetaalbaar product op de markt? Het zijn niet die zaakvoerders die ze wil aantrekken, want het gaat over veel meer dan alleen maar geld verdienen.
Rita leert voortdurend en is altijd wel een weg aan het verkennen voor de volgende droom. Ze houdt van afwisseling, ziet kansen en gaat er geduldig mee aan de slag. Afwisseling is key voor haar. Ze droomt niet alleen van haar babylijn Liena in het buitenland, maar ook van het uitwerken van complete geboortelijsten samen met de zaakvoerders en de toekomstige ouders. Denk maar aan kledij, accessoires voor mama en baby, juwelen voor de mama, suikerbonen, kaartjes enz. Zo heeft ze op het ogenblik van het interview drie zulke bestellingen in de auto liggen om geleverd te worden. De zaakvoerders starten naar hun klanten met hun basisverhaal, vertellen erbij dat maatwerk voor de toekomstige ouders ook mogelijk is en dat er dus nog heel wat andere mogelijkheden zijn dat wat ze zien in de winkel. Op die manier is afwisseling ingebouwd in haar collectie en aanpak. Rita wil niet het gevoel hebben bandwerk te maken. Elke verhaal dat ze maakt is uniek door het kleurenspel en de oneindige combinatiemogelijkheden.
Haar goede raad naar starters is hun verhaal echt vanuit zichzelf te laten komen. Kijk naar de anderen, laat je inspireren door de anderen maar zet uit dicht bij jezelf hoe jij het wil. Laat je inspireren door voorbeelden en laat je dragen door mensen die het goed met je menen, je begrijpen en in je geloven. Zo is ze dankbaar voor de lange termijn samenwerkingen die ze opzette met grafische vormgevers, fotografen, copywriters, coaches, boekhouder en al wie je verder nog nodig hebt om je verhaal te brengen. Die samenwerkingen bieden je ook het vertrouwen om buiten je comfort zone te durven gaan.
Dat ze veel te bescheiden is, krijgt ze vaak te horen. Maar dat is ook wie ze is. Ze staat gedoseerd in de aandacht en ook dat werkt. Voortdurend in de kijker staan hoeft niet en ook op die manier kan het. Want er is tijd.
En Corona heeft er nog iets belangrijks aan toegevoegd, en dat is overgave. Ze gaf zich over aan de tranen die moesten vloeien, de onvermijdelijke beperkingen met de bijhorende onmacht. Het heeft haar dichter bij een gezond evenwicht gebracht en de dankbaarheid naar haar begripvolle man en ondersteunende dochter alleen maar vergroot. Het leven houdt bokkensprongen in waar je niet op zit te wachten. Maar dat is dan maar zo. Ze ziet het als een uitnodiging tot aanvaarding, tot loslaten.
Het is wat het is en daarna doen we wel weer verder.
Samengevat komt het neer op haar persoonlijkheid die bepaalt hoe de zaken lopen. Met de acceptatie rond de goede en de minder goede aspecten in wie ze is.
Je moet heel hard geloven dat hoe jij in het leven staat, dat wie je bent, hoe je je gedraagt, dat alles rondom jou draait en dat je sterk genoeg bent om in die flow te gaan.
Je persoonlijkheid is essentieel en evolueert mee met hoe je activiteiten evolueren, dat zijn twee stromen die samengaan.
Door haar talenten te leren kennen en daarmee aan de slag te gaan vond ze het vertrouwen te ondernemen vanuit wie zij is. En door zo mooi te doen wie ze is, levert Rita een prachtig voorbeeld in duurzaam ondernemen.
Klein en groot succes
Elke ondernemer ervaart succes op een andere manier in. Heel concreet zijn Rita’s kleine succesjes de momenten waarop een bestelling klaarligt om geleverd te worden en het geheel mooi samenkomt. Af en toe gaat ze dan naar beneden om er samen met haar man een goed glas op te drinken. Want succesjes vieren is belangrijk heeft ze geleerd.
Haar levering is niet zomaar een doos die gebracht wordt. Het is een gemeenschappelijk aanvoelen van het Liena verhaal en het plezier dat de klanten dat verhaal verder uitdragen in hun winkel. Want mijn succes is ook hun succes gelooft ze. Wanneer ze nadien terugkomen naar de showroom voor de volgende bestelling, dan is ze niet alleen blij voor zichzelf, maar ook voor hen.
En wanneer ze dit realiseert met Franstalige zaakvoerders en de taalbarrière heeft overwonnen, voelt het extra goed aan. Want groeien maakt deel uit van haar succeservaring. En plezier maken en genieten van wat je doet. En dat doet ze.
Het is al gebeurd dat als ik mijn verhaal vertel aan zaakvoerders dat ze me zeggen “de twinkel staat in uw ogen” en dat is zo. Mijn hart zit daar zo in, dit is wat ik in mijn leven wil doen.
Wat ze zelf zo waardevol vindt aan een afgewerkte bestelling? Dat is de keuze van haar klant die ze samen uitzetten in de markt, goed in verbinding met elkaar. Daar gaat het voor Rita om. Dan weet ze, we zijn vertrokken. Dat is dan haar groot succes.
—————
Rita volgde loopbaanbegeleiding, stapte in een peer-to-peer traject “samen non-stop vooruit” en gebruikt de onderhoudskaart “doen wie je bent”.
Deze blogpost maakt deel uit van de “Bijvoorbeeld” interviewreeks en is bedoeld als inspiratie tot doen wie je bent. Niks zo prettig als een krachtig voorbeeld. Rita bijvoorbeeld. Maar ook enkele andere klanten zullen je inspireren in “doen wie je bent”.
(fotografie Laurence Vander Elstraeten)