Iedereen self-marketeer

Ook jij, ja jij. Wanneer je eigen activiteiten uitbouwt, is het nu als ondernemer, zaakvoerder, individueel zelfstandige of freelancer, dan komt er een portie marketing aan te pas. Of je er nu van houdt of niet. Dus je kan er maar beter plezier aan beleven. Want je hoort er gemiddeld 20% van je tijd mee bezig te zijn. En tijdens de opstart wordt dat makkelijk 60% van je tijd.

Hoe kan je er nu voor zorgen dat je het met plezier doet?

1)  Door marketing te herkaderen naar self-marketing. Draai het even om. Stel je voor, je bent op zoek naar een architect voor de verbouwing van je huis. Dan stel je een shortlist samen van mogelijke kandidaten, je ontmoet hen en je maakt je keuze. Tijdens dat proces zijn er drie fases. In eerste instantie heeft de architect zichzelf als persoon aan jou te verkopen. Jij moet je opdracht “gunnen” aan de architect, je wil de factuur liefst met plezier betalen en uitkijken naar een prettige en correcte relatie die jullie doorheen de samenwerking zullen opbouwen. In tweede instantie verkoopt de architect jou zijn organisatie, verhaal, stijl, visie op renovatie. Het is belangrijk dat deze klopt met jouw verwachtingen en jullie elkaar hierin vinden. En in derde instantie verkoopt de architect het concrete voorstel aan jou. Waarin het team, de onderaannemers, materialen, werktijd, opvolging, ontwerp enz. inbegrepen zit. Wie je ook bent en wat je ook brengt, steeds heb je jezelf, vervolgens je verhaal/concept of organisatie te verkopen om in laatste instandie je aanbod te verkopen. Met andere woorden, marketing begint steeds bij jezelf, iedereen self-marketeer dus.

2)  Door marketing te zien als een verbinding van mens tot mens. De groei van je activiteiten ligt in de groei van je netwerk. Hoe meer mensen begrijpen wie je bent, wat je doet, voor wie, op welke manier en wat hen dit oplevert, hoe vlotter de opdrachten en klanten zullen binnenstromen. Met andere woorden, self-marketing is vanuit een zeer goede verbinding met jezelf, in verbinding treden met je doelgroep(en) in de overtuiging dat het betekenisvol is. En er voor te zorgen dat je klantenervaring uitmuntend is zodat jouw klanten jouw ambassadeurs worden en jouw marketing gedeeltelijk overnemen.

3)  Door je marketingmix af te stellen op je talenten. In de praktijk kan je op oneindig veel manieren aan marketing doen. Teveel om op te sommen, het is een domein dat voortdurend evolueert, steeds uitgebreider en technischer wordt. Met andere woorden, een overdaad aan keuzes en mogelijkheden. Dat kan al eens verwarrend zijn of verlammend werken. Hou het simpel. Onderzoek welke marketingacties passen bij jouw talenten en competenties. Welke zijn de inspanningen die je graag doet en herhaaldelijk wil doen. Waar krijg je energie van? En zet daar op in, consistent en vanuit wie jij bent. Op die manier zal je geloofwaardig zijn naar je doelgroepen en kan je mooie resultaten halen. En beleef je er plezier aan.

4)  Door een haalbaar en zinvol actieplan te volgen. Een marketingplan is het best overdacht, helder, eenvoudig, concreet en haalbaar. Met andere woorden, kies met welke inzichten je aan de slag wil gaan. Bepaal welke tools je graag en vlot gebruikt om je doelgroepen te bereiken en hoe je jouw talenten en competenties kan inzetten. Voorzie indien nodig enkele fases van acties met concrete deadlines. Onthou dat er steeds mensen zijn in je netwerk die je erbij kunnen en willen helpen. En dan is het een kwestie van doen, evalueren, bijsturen en herhalen.

Marketing is geen exacte wetenschap. Gelukkig maar, hoe zou onze economie er dan uitzien. Het gaat over verbinding tussen mensen. Dus wees niet geremd, doe, evalueer, stuur bij en doe voort. En onthoud, goede dingen vragen tijd en oefening baart kunst.

Wil je graag concrete stappen zetten om via self-marketing bij “doen wie je bent” te komen en te blijven? Wees welkom in het Peer-to-peer traject “doen wie je bent, self-marketing voor solo-ondernemers”. We starten begin September in Gent. Op een inspirerende plek in het uitstekende gezelschap van zeven andere solo-ondernemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *