Mijn helden: Rembrandt en de zorgvuldigheid

Deel dit bericht

Onlangs stokte mijn adem bij het lezen van de weekendkrant. De kop van een klein artikeltje in de rechter onderhoek zei “Ets Rembradt raakt zoek in de post”. Ik verontwaardigd door het verlies, maar ook en vooral door de onzorgvuldigheid. De onzorgvuldigheid van de galerie die de ets op de post deed en de onzorgvuldigheid van de journalist omwille van de tikfout in deze grootmeester zijn naam (Rembrandt, 1606 – 1669). Ik kan het niet helpen, maar ik ben daar gevoelig aan. Zeker als het gaat om één van mijn helden.

Het gaat om de ets van het portret van schrijfmeester Lieven Willemsz van Coppenol, 1658, ets, 3/6, Amsterdam. De Noorse galerie wou besparen op transport- en verzekeringskosten en verstuurde de in Engeland aangekochte ets per post naar huis. De waarde wordt geschat tussen de 5500 en 6800 €, de vergoeding die de galeriehouder van de post ontving bedraagt 136 €.

(eigen foto van de afbeelding uit het boek “Alle etsen van Rembrandt/afgebeeld op ware grootte”, De Haan, Haarlem.

Dit boek heeft zo goed als alle etsen op ware grootte gereproduceerd vertrekkende van de originele etsen en niet van de foto’s, met een prachtige kwaliteit tot gevolg.)

Dit is het zelfportret die de schoonschrijver (kalligraaf) op bestelling liet maken door Rembrandt waarop hij met papier en veer in de hand en geconcentreerde blik is afgebeeld. Hij bestelde dit om als reclame voor zichzelf als schrijver in te zetten. Je ziet hem ernstig, geconcentreerd, klassiek gekleed en functioneel afgebeeld.  Het grote formaat (wat gelukkig niet zoek is geraakt) bevat onder het portret een door Coppenol zelf geschreven gedicht op zichzelf:

“Tans schrijver van zijnen tijd

Dits Coppenol, die wonderlycke schrijver

Van Rembrants hant: wiens oude vuijst en veer

Loopt al wat schrijft om kunst, zo wijt verbij

Als ‘tsnelste vaertuig ‘tloomste int zeijlrijcke”

(1661)

Hij kocht de ets op het einde van Rembrandts leven, na de 3 weken durende verkoop van zijn inboedel (1657) vanwege faillissement (aangevraagd in 1656). Het minste wat we kunnen zeggen is dat Coppenol zijn letterkunst verbond aan één van de beste visuele kunstenaars van zijn tijd. Een slimme vent moet dat geweest zijn.

En dan de vraag rond de nieuwe eigenaar en bestemming van deze prachtige ets. Is hij/zij in het besef van de waarde van dit document? Waar zal het terechtkomen? Hoe zal het bewaard worden? Wie zal het nog kunnen bewonderen en bestuderen? Of is het per vergissing bij het oud papier terecht gekomen? Dit is niet meteen een vruchtbare denkoefening.

Maar het doet me wel stilstaan bij de manier waarop we met ons werk omgaan. Ons werk in de vorm van onze creaties/producties/prestaties plus alles wat ermee verbonden is. Onze agenda, afspraken, contacten, contracten, budgetopvolging, verzekeringen, documentatie, transporten, budgetafspraken en ga zo maar door. Als je het de moeite vindt klanten te laten betalen voor jouw werk en inspanningen, geef dan het goede voorbeeld en spring er zorgvuldig mee om. We hebben allemaal een slordig kantje en soms zijn we liever lui dan moe. Maar zorgvuldigheid zal ons telkens redden. En onze werken.

Een checklist:

  • Is je contactlijst up to date? Maar vooral, gebruik je die lijst?
  • Gebruik je voldoende afbeeldingen met volledige informatie en beschrijving om je werk te promoten?
  • Is je werk te consulteren binnen een duidelijke structuur? Zowel in je atelier/studio als op je site, blog, online portfolios en social media?
  • Ken je jouw “elevator pitch” voor het geval je geïnteresseerden tegen het lijf loopt? Zou het me inspireren meer te weten te komen over je werk?
  • Toon je jouw realisaties aanklikbaar in je mailsignatuur?
  • Verbindt je site me makkelijk met je social media sites?
  • En omgekeerd, stuurt je Twitter of Facebook me makkelijk naar jouw site?
  • Als ik een beeld van je werk online vind, vermeldt het dan telkens de volledige beschrijving (je naam, titel, media, materiaal, afmetingen, waar te zien/lezen,…)?
  • Vind ik jouw telefoonnummer makkelijk wanneer je niet bereikbaar bent per mail?
  • Stuur je tijdig je voorschot en saldofacturen uit? En volg je op wanneer ze betaald worden?
  • Bedank je jouw klanten, partners, of al wie je dankbaar bent met een onbetwistbaar gebaar?
  • Doe je een wekelijkse back-up van je computer?
  • Beantwoord je de mails en voice mail berichten?

Vul gerust aan in de comments.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang de nieuwsbrief

Tweemaandelijks inspiratie in persoonlijke ontwikkeling voor ondernemers en leiders inclusief het gratis ebook “Waarom de meeste ondernemers werken met mensen moeilijk vinden. En hoe dat niet zo hoeft te zijn.”