Omdat ik het waard ben

Veel creatieve ondernemers worstelen met de prijszetting van hun werk. Maar wat kan je, naast de juiste prijszetting, zelf doen in je gedrag om je werk te valoriseren? Of wat doe je beter niet?

De centrale vraag hierbij is:

Straalt je werk en de manier waarop je ermee omgaat uit wat je ervoor aanrekent?

Dat zouden we allemaal wel willen, hoor ik jullie stiekem denken. Correcte prijzen krijgen en naargelang handelen en leven. Maar we zijn het zo gewend om zuinig om te springen met onze middelen en onze realisaties. En als artiest (op enkele uitzonderingen na) worden we ook voortdurend zo behandeld. Met uitvoerige aandacht voor de beperkte beschikbare middelen om iets uitzonderlijks te maken. Het moet wauw zijn maar mag eigenlijk niks kosten. Vermoeiend.

Dus heb ik eens onderzocht wat het effect is van die zuinige mindset. En dan kom je eigenlijk in een “de kip of het ei” kwestie.

Zuinigheid is goed, maar het wordt nefast wanneer het de idee voedt dat je als creatieve ondernemer niet meer waard bent. Wanneer het je met het gevoel opzadelt van beperkte waarde te zijn.

Voor velen is zuinigheid een noodzaak. Begrijpelijk. Begin met de bewustwording en sta eens stil bij de volgende vragen:

  • Hoe uit jouw zuinigheid zich in jouw artistieke business?
  • Hoe verklap jij potentiële klanten of opdrachtgevers dat je je prijzen eigenlijk niet waard bent?
  • Hoe behandel je jezelf, hoe zuinig ben je voor jezelf?
  • Wat is het effect van je zuinigheid op de ontwikkeling van je creatieve business en persoonlijke groei?

Voor mezelf blijft dit een uitdaging in alle eerlijkheid. Ik trap al eens in de valkuil van die zuinigheid. Waardoor ik natuurlijk ook moeite heb om groot te denken voor mezelf. En dat houdt me klein.

Dus heb ik een tijd geleden beslist mijn zuinigheid te temperen. Een concreet voorbeeld zijn de erg mooie wenskaarten (al zeg ik het zelf) met een handgeschreven boodschap, in een mooie passende envelop die ik mijn klanten toestuurde bij de start van dit jaar. Ik kreeg er warme bedankingen voor. Heerlijk om zo het jaar te starten. Voor de workshops die op mijn planning staan, heb ik een inspirerende externe locatie gevonden, lekkere catering inbegrepen. In combinatie met mijn vlekkeloze voorbereiding, warme ontvangst en volle aandacht voor mijn klant, brengt dit mijn workshop naar een niveau passend bij de prijs die ik ervoor dien aan te rekenen om het leefbaar te houden.

Laten we  met onszelf en ons werk omgaan zoals we zouden willen dat onze klanten ermee omgaan.

Mijn klanten zijn op zoek naar kwaliteit, in elk aspect van hun leven. En dat geldt vermoedelijk ook voor jouw klanten. Ze zijn niet op zoek naar een koopje dat hopelijk ook zinvol, inspirerend, userfriendly en verrassend is. Ze willen kwaliteit. Dus toon je ook zo.

Met andere woorden, hoe jij leeft, werkt, met je klanten en partners omgaat, kan maar best in lijn zijn met de waarde (het prijsniveau) van je werk. Je leert zelf aan je omgeving hoe ze met jou en je werk omgaan. Door zelf het goede voorbeeld te tonen. Door wat je hen toelaat, door wat je stopt en door wat je bemoedigt.

Hieronder 10 tips om je werk te valoriseren doorheen je praktijk.

  1. Gebruik steeds kwalitatieve materialen en tools.
  2. Maak werk van een knappe presentatie: proper scherm (wanneer digitaal), strakke en recht gesneden drager, kwalitatieve prints, passende lijsten, …
  3. Signeer je werk, Altijd. Je signatuur betekent: dit is af en ik maakte het. Dit geldt zowel fysisch als online.
  4. Wanneer je je werk vervoert of verplaatst, behandel het naar waarde. Gebruik portfoliomappen, pak het in in papier, geschikte dozen of kisten. Maar kom niet aan met je werk in supermarktzakjes of bloot onder je arm of op de achterbank van je auto.
  5. Verzeker je fysieke werken en studioplaats, bureau of atelier. Het is je fortuin, riskeer het niet waardeloos te zien opgaan in rook.
  6. Toon je werk. Je hebt het niet gemaakt om in je kamer stof te laten vergaren. Waardevol werk wordt getoond. Zowel online als in real life, op passende locaties, met passende materialen en al dan niet in combinatie met waardevolle collega’s.
  7. Documenteer je werk aan de hand van kwalitatieve foto’s en specificaties zoals materialen, tools, afmetingen, eigenaar, … Soms verkoop je uitsluitend aan de hand van foto’s, kenmerken en beschrijvingen. Dus maak ze waardevol.
  8. Dit houdt ook in het bijhouden van een prijslijst.
  9. Spreek met respect over je werk.
  10. Verontschuldig je nooit voor je werk. Je kan beter communiceren wat je leerde uit eerder werk en hoe je dit toepaste in recenter werk. Want al die lichtzinnige excuses ontkrachten je echte excuses (wanneer je ze echt nodig hebt). En bovendien verzwakt het je positie en tast het je geloofwaardigheid aan.

Wees gerust, er zijn nog voldoende domeinen achter de schermen waarin je zuinig kan zijn. Maar wees nooit zuinig met je aandacht voor je klanten en je werk.

Christies-employees-hold--001Christie’s medewerkers tonen “Instruments de musique sur un gueridon” van Pablo Picasso, Januari 2009, fotograaf: Shaun Curry/AFP/Getty Images. Niet toevallig dragen ze keurig witte handschoenen, staat er een gepaste verlichting en draagt de veilingmeester steeds een keurig pak.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *