About

About

Velen onder ons hebben side projects, vrij werk of collectieve projecten waarin werkelijk pareltjes verborgen zitten. Verborgen ja, meestal toch. Want naast de occasionele geïnteresseerde vriend en de likes op je social media blijven die pareltjes vaak verborgen voor een groter publiek. Die bemoedigende feedback van “je moet daar iets mee doen” blijft nochtans door je hoofd spoken. En je zou dat wel willen natuurlijk, daar iets mee doen. Maar wat dan precies? En hoe begin je hier nu aan? Want ondertussen moeten de betalende opdrachten doorlopen natuurlijk.

Een eerste belangrijke opdracht waar je alvast mee kan starten is het schrijven van jouw artist statement. Uiteindelijk zal je je werk willen tonen aan een ruimer publiek. En je artist statement is de eerste stap in de marketing van je werk. Het is een kort stukje tekst dat je kan inzetten om de perceptie van je werk te sturen en je publiek of nodige partners met je werk te laten verbinden.

Het heeft het potentieel het sterkste promotiemiddel te worden voor je werk. Dus lees aandachtig verder.

Je artist statement:

  • gaat over de huidige richting van je werk zodat je je publiek naar jouw toekomst laat kijken (en niet naar je verleden).
  • werkt als een empowerment voor jezelf. Want jij bepaalt alvorens anderen het voor jou doen.
  • verleidt je lezers naar je werk te kijken, met meer begrip en appreciatie. Dat is het uiteindelijk doel.

Dusver het goede nieuws. Het minder goede nieuws voor sommigen onder ons: je artist statement schrijf je best zelf.  Er is namelijk niemand beter geplaatst om jouw gedachten en gevoelens te verwoorden dan jijzelf.

Enkele richtlijnen voor de moedigen onder jullie die een poging wagen:

  • Schrijf het in de ik-vorm, het is jouw statement, het komt tenslotte van jou.
  • Hou het kort, maximum 2 paragrafen.
  • Het is een verheldering van je gedachten. Niet alleen voor je lezers, maar kan even nuttig zijn voor jezelf. Een neutrale gesprekspartner kan hierbij helpen, want het blijft erg moeilijk objectief naar jezelf en je werk te kijken.
  • Blijf bij de huidige richting van je werk. Ga even na wat er uniek is aan je beeldtaal, materiaal, onderwerp, methode, enz. Schrijf niet over het verleden of andere inspiratiebronnen. Maar over waar je naartoe gaat en wat je wil dat je kijkers meenemen in hun observatie van jouw werk.
  • Geef jezelf en het proces tijd. Het is een organisch proces, dat tijd vraagt en laat je artist statement mee evolueren met jou en je werk.
  • Zie het als een verbindingstool, iets dat kijkers met je kunst verbindt. Het heeft als einddoel lezers naar je werk te laten kijken. Als dat niet lukt, begin dan opnieuw.
  • Biografische gegevens horen er niet in thuis. Deze worden in de derde persoon geschreven en is een apart document of stukje tekst op je website. Meng beide niet want ze hebben duidelijk andere doelstellingen.
  • Vermijd citaten, dit schept mogelijks naamsverwarring.
  • Hou je filosofische overtuigingen voor jezelf. Alles wat je schrijft wat mogelijks moeilijk te begrijpen is of niet uitnodigt je werk te bekijken, staat je doel in de weg.

Eens je jouw artist statement hebt, is het erg dankbaar materiaal in elke communicatie over je werk. Denk maar aan je website, je social media, je subsidiedossiers, steunaanvragen, sponsordossiers, begeleidende teksten, persberichten, enz.

Heb je verschillende series werk, dan heb je verschillende artist statements te schrijven. Want elke serie verdient zijn eigen artist statement.

Geloof je dat je dringend een artist statement nodig hebt? Maar zit je nu met je handen in je haar? Geen nood. Ik kan je helpen bij het proces op een manier die bij je past. En als objectieve buitenstaander ben ik ook een interessant klankbord. Maar vooral, weet dat dit schrijfproces een heel gangbaar struikelpunt is voor veel visuele creatieven. Beschouw het als een groeiproces. Met beelden ben je al goed, met woorden kan je alleen maar beter worden. Maar ik moedig iedereen aan zeker een eerste poging te wagen. En absoluut ook om sturing en feedback van anderen in het proces te integreren. Bij voorkeur zijn dit dan mensen die je werk goed kennen maar voldoende objectief zijn om je artist statement te beoordelen.

Een mooi voorbeeld is “Belgitudes. Beelden van Belgische bodem”. Belgitudes brengt drie straffe Gentse fotografen samen, elk met hun een eigen signatuur. Ze hebben eenzelfde vraag als uitgangspunt: wat is in onze ogen Belgisch? Onlangs hebben ze aan hun series een “over” knop toegevoegd. Al hebben ze het stukje tekst niet zelf geschreven, maar laten schrijven (door Tom Deburghgraeve) en dus in de derde persoon, je voelt het meteen aan als een uitnodiging het werk in al zijn diversiteit te ontdekken. En het helpt je het beter te observeren en te waarderen. Eén tip die ik hierbij meegeef, bewaar de biografische gegevens voor een apart tekstblok. Beide zijn relevant en interessante informatie, maar ze dienen elk een verschillend doel.

Enkele van mijn favoriete beelden uit Belgitudes.

Mer du NordMer du Nord, 20121210, Knokke, Belgie, Noordzee. PHOTO © Christophe Vander Eecken

Funeral of King Baudouin IBegrafenis Koning Boudewijn, Brussels, belgium, 08/1993, Funeral of King Baudouin I. ©Christophe Vander Eecken

OLYMPUS DIGITAL CAMERASubterra: An intimate view on subterranean commuters in Brussels

Belgitudes_mobile_fit=1440x1440Mobile

Eén van mijn side projects is het ontwikkelen van enkele formats. En deze week maak ik er nog verder werk van. Het is een one-to-one traject dat je helpt bij het vertalen van jouw idee naar een duidelijk doel met een haalbaar actieplan. Hierin verkennen we het materiaal, je ambities, mogelijkheden en beperkingen. Om uiteindelijk je idee in een haalbaar actieplan te gieten. Want zonder actie komen we niet verder natuurlijk. Maar meer hierover later.

Bron: “I’d rather be in the studio”, Alyson B. Stanfield.



1Comment
  • Wordt vervolgd | Ziezo
    Posted at 17:03h, 24 november Beantwoorden

    […] van je werk te sturen en je publiek of partners met je werk te laten verbinden. Meer hierover in “about”. Het goede nieuws is dat aan de hand van enkele gerichte vragen dit verhaal komt bovendrijven. Ook […]

Post A Comment