Partners in crime

Een meerderheid van de creatieve professionals werkt als freelancer, of in een micro-bedrijvigheidje. Vaak thuis, in een co-working space of op locatie bij een klant. Als zogenoemde “indie worker” ben je dus meestal alleen aan het werk. Hoewel stilte en afzondering cruciaal zijn voor het creatieve proces, heb je toch wel eens behoefte aan een klankbord.  Zeker wanneer het gaat over de ontwikkeling van je zaak, want hiervoor heb je skills en inzichten nodig die niet tot je kerntalent behoren. Al eens gedacht aan een “accountability partner”?  Of een “partner in crime” zoals ik het liever noem?

Wie komt hiervoor in aanmerking?

  • Iemand die je eerder oppervlakkig kent, maar zeker geen dichte vriend of partner.
  • Wel iemand met wie je op dezelfde lijn zit. Bvb. iemand die je tijdens een opleiding ontmoette en met wie je een goede click voelde.
  • Een creatieve professional die met dezelfde dingen bezig is, maar toch verschillend. De reden hiervoor is om te vermijden dat er gepraat wordt over de kwaliteit en onderbouwing van jullie creaties/producties. Maar wel en voornamelijk over jullie gelijklopende inspanningen je business verder uit te bouwen.
  • Iemand die in dezelfde fase van zijn/haar loopbaan zit. Dit kan zijn een beginner, doorbreker, overgangsfase, gevestigde waarde of establishment, fin-de-carrière, …

Wat zijn de voorwaarden?

  • Aangezien je die persoon niet heel goed kent, is het belangrijk elkaar eerst wat beter te leren kennen aan de hand van enkele vrijblijvende maar ook doelgerichte gesprekken of ontmoetingen.
  • Een van de eerste gesprekken gaat over de doelstellingen en behoeftes van jullie business en hoe je staat tegenover feedback.
  • Cruciaal is een gemeenschappelijke basis voor jullie connectie te identificeren. Bvb. het groeien van je creatieve business, of het heroriënteren van je creatieve loopbaan, of het switchen van je kernopdrachten naar zijprojecten, …
  • Jullie komen beide uit een verschillende streek en werken in een verschillend medium of andere materialen. Want enkel dan kan je elkaar ook promoten in je eigen streek. Bvb een fotograaf uit Gent en een grafisch vormgever uit Antwerpen.
  • Het definiëren van de voorwaarden voor een gunstige wederzijdse beïnvloeding is een belangrijke succesfactor. Zoals bvb. niet zeuren, eerlijkheid, betrouwbaar, geen egospelletjes, positivisme, …

Hoe ga je te werk?

  • Je hebt op regelmatige basis contact. Bvb. een wekelijkse skype call op vrijdagnamiddag.
  • Je structureert het contact. Twee mogelijkheden zijn
  1. Opscheppen over een recent succesvolle actie.
  2. Delen van een moeilijkheid waar je momenteel mee te kampen hebt.
  3. Iets anders, relevant voor het moment waarop je eerlijke en constructieve feedback wenst (in geval van twijfel bvb.).
  1. Bespreken van de verwezenlijkingen van de voorbije week.
  2. Bespreken van de uitdagingen van de komende week.
  3. Definiëren van ieders doelstellingen en volgende actiepunten.
  • Dit contact wordt wederzijds voorbereid op basis van een beperkte emailuitwisseling vooraf om de agenda te bepalen. Dit laat toe al wat inzichten te vormen en eventueel wat research te doen om elkaar verder te helpen.
  • Tussenin is het natuurlijk tof om aan de hand van korte berichtjes belangrijk nieuws en inzetbare inzichten te delen die een positief effect hebben op elkaar.
  • Afhankelijk van de verwachtingen, kan dit uitgebreid worden met een jaarlijkse ontmoeting of video skype/facetime om de doelstelling van het volgend jaar te bespreken en het afgelopen jaar te overschouwen.

Wat levert het je op?

  • Je krijgt er een brainstorm partner bij, jullie delen ideeën, inzichten, ervaringen, bronnen, tools,…. Met andere woorden, je leert van elkaars ervaringen.
  • Een wederzijdse promotie in een andere streek.
  • Bij twijfel, krijg je een waardevolle mening die je helpt keuzes te maken en knopen door te hakken.
  • Een proefpersoon voor je zelfpromotiemateriaal.
  • Een extra drijfveer omwille van het wederzijds engagement.
  • Wil je het echt helemaal doen werken, waarom elkaar dan niet belonen bij het afronden van bepaalde projecten of het behalen van bepaalde resultaten?

Waar moet je toe bereid zijn?

  • Genereus zijn met je ideeën, tijd, energie, netwerk en inzichten.
  • Je flexibel op te stellen zodat jullie rol en aanpak kan evolueren naargelang de wisselende behoeftes en praktische mogelijkheden.

Lijkt dit jou iets? Laat me dan weten hoe je huidige business eruit ziet, in welke fase van je loopbaan je zit, waar je vooral actief bent en wat je doelen zijn voor de komende paar jaar. En wie weet vind ik wel enkele “partners in crime” onder mijn lezers.

En omdat ik helemaal vrolijk word van het vooruitzicht van deze creatieve, professionele verbroederingen, Keith Haring (1958 – 1990)

 

Bron: “Tips for Working with an Accountability Partner in Your Art Marketing”  

 

 

 

2 reacties op “Partners in crime

  1. […] het type persoon dat vooruitgang boekt en beslissingen neemt in interactie met anderen, dan kan een “partner in crime” iets voor jou […]

  2. […] “accountability partners”, of “partners in crime”, zoals ik het al eens eerder omschreef.  Hierin lees je wie dit kan zijn, onder welke voorwaarden, hoe dat werkt, waartoe je bereid moet zijn en […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *