Hoeveel is jouw werk waard?

Via linkedin kwam ik op dit prijslijstje van enkele beroemde logo’s. Kijk even voor jezelf en laat me weten hoe jij hierover denkt.

Ik vind sommige logo’s prachtig (City of Melbourne, BP, Coca Cola, Nike), andere minder en sommige lijken me alles behalve uitzonderlijk of hun som waard. Maar dat is slechts mijn mening. De tijd oordeelt ook. Bepaalde hebben de test der tijd doorstaan (mits de noodzakelijke opfrissingen natuurlijk), anderen moeten dat nog aantonen.

Elk zijn ze bedacht en uitgevoerd door iemand zoals jij en ik. Gewoon iemand met een talent die zijn inkomen bij elkaar werkt door te doen waar je goed in bent.

Maar eigenlijk kan je deze logo’s en prijskaartjes niet zomaar samen op één lijstje plaatsen. De verschillen zijn opvallend. Maar de inspanningen, het gebruik, het rechtenterritorium- en periode en de implementaties zijn vermoedelijk ook erg verschillend. Alsook de verkoper.

Deze verkoopsommen variëren van 0 tot maar liefst 211 miljoen dollar! Hoe kan het verschil zo groot zijn? De creatieve sector is big business. Voor sommigen dan toch. Verzamelaars en investeerders tellen onnoemelijke bedragen neer voor oude en hedendaagse kunst. Merken betalen torenhoge fees voor branding books & guidelines.

Het zette me aan het denken en bedacht hoe moeilijk het is voor een creatieve professional om de prijs van je werk te bepalen.

Verken je een nieuw terrein of ga je voor het eerst echt de markt op met je werk, dan is het heel belangrijk je research te doen. Ga op zoek naar vergelijkbare werken (in materiaal, afmetingen, procedé, inspanningstijd, aantal woorden, onderwerpen, …) van vergelijkbare artiesten die in dezelfde fase van hun loopbaan zitten (ongekende en onbeminde starters, doorbrekers, gevestigde waarden, nieuwkomers in een bepaalde discipline, …) in een vergelijkbare markt (bedrijven, agentschappen, musea, verzamelaars, kunstliefhebbers, fans, investeerders, mediabedrijven, …). Verzamel alle relevante gegevens en zet ze ergens netjes op een rijtje. Vermoedelijk zal je bij een prijscategorie uitkomen die je had verwacht. Dan heb je een goede bevestiging en waardevolle benchmark. Ben je verbaasd, blijf het dan even opvolgen en zoek naar verklaringen in bespreking met betrokkenen.

Maak telkens je berekeningen. Ook creatieve beroepen hebben brood op de plank nodig en dienen hun prijszetting verstandig aan te pakken. Breng in kaart wat het je kost aan materiaal, transport, verzekeringen, inspanningen zodat deze som per werk je absolute minimumprijs wordt. Wellicht krijg je er een beetje de kriebels van je werk op deze manier te benaderen. Maar het is een noodzakelijke oefening. Want negotiaties zijn van alle markten en tijden en je ondergrens kennen is cruciaal.

Daarnaast is er nog de sentimentele waarde van je werk. Die voor jezelf en die voor je koper. Wat is het waard voor jou? Hoeveel betekent dit werk voor jou? Om allerlei persoonlijke redenen is dit verschillend van werk tot werk. Dit kan afhangen van je inspanningen, de manier waarop het tot stand kwam, het onderwerp, de inspiratie, het proces, de aanleiding en nog veel meer. Maar zolang deze informatie niet gedeeld wordt, kan er ook geen rekening mee worden gehouden. Al is het heel moeilijk dit in rekening te brengen zonder twijfel te veroorzaken in het geval van aanzienlijke prijsverschillen van vergelijkbare werken. En dan de moeilijkste vraag. Wat is het waard voor de koper? De waarde van de branding van sommige van deze merken is onberekenbaar. Maar niet onbetaalbaar blijkbaar. Maar een branding kan gigantisch veel opbrengen aan een bedrijf of product. Het is dan ook nuttig deze sentimentele waarde te documenteren en te delen. De context zal voor een flink stuk je prijs bepalen.

Eens je je prijs hebt bepaald, aarzel niet deze af te toetsen met waardevolle contacten in je domein. Hun feedback zal je toelaten bij te sturen om tot een gefundeerde en overtuigde prijsbepaling te komen. Want prijsbesprekingen volgen onvermijdelijk. En je kan maar beter zeker van je stuk zijn.

Het resultaat is dat je een bedachte en transparant prijszetting hebt. Dan hoef je die enkel nog op een gepaste manier te communiceren. Een beetje zoals wanneer je iemand een cadeau schenkt. Sommige attenties komen zonder poespas, anderen met veel bijkomende informatie en geruststellende gegevens. De manier waarop je je prijs communiceert is om begrijpelijke redenen een heel belangrijk gegeven. Het vermijdt argwaan en schenkt de koper een goed gevoel bij zijn keuze. En dan pas kan er sprake zijn van een volgende verkoop.

Vergeet niet om voor jezelf je prijszetting goed te documenteren en bij te houden. Er komen zeker nog momenten waarop ons geheugen ons in de steek laat en we onze eigen prijsreferenties willen oproepen. Vermeld per werk precies wat je allemaal verkoopt: titel, afmetingen, materialen, rechten, oplage, certificaat, incl verzekering transport of niet, fee tusenpersoon, … (Commercieel is er een verschil tussen de onafhankelijke artiest en het talent in dienst bij een studio, galerie of agentschap bvb. Dus tussen directe en indirecte verkoop. Hiermee heb ik in deze post geen rekening gehouden).

En dan rest ons nog de vraag:  Is het een taboe het zakelijk te spelen als artiest? Neen, het is een teken van professionalisme. Dus van respect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *